Ring vår webbyrå 0700-43 16 040700-43 16 04      Maila vår Webbyrå info@webbdesignfabriken.se

Vad är skillnaden mellan Content writing och Copywriting - WebbDesignFabriken - Webbyrå Malmö

Vad är skillnaden mellan Content writing och Copywriting

Publicerad hos WebbDesignFabriken

november 20, 2021

Idag kan det vara lite svårt ibland att skilja på alla förkortningar, tekniska beskrivningar och framför allt titlar på folk som jobbar inom branschen. Vad innebär hens titel, vad gör den personen, vad är hens uppgifter med mera. En fråga som är hyfsat vanlig inom vår bransch är, vad är det för skillnad på Content writing och Copywriting. Och är det egentligen någon skillnad? Eller är det olika benämningar på i stort sett samma sak?

Det är faktiskt en ganska stor skillnad på dem. Här ska vi lista lite skillnader så du vet nästa gång om du behöver en Content writer eller en Copywriter.
(Innan vi kör igång med skillnaderna så kanske ni undrar varför Copywriter är sammanskrivet men Content writer är inte det. Det är bara för att detta inlägg är skrivet av en Content writer. Hade det varit skrivit av en Copywriter så hade även det varit sammanskrivet.)

Content writing skall informera, utbilda och även underhålla

Detta inlägget är ett typiskt content inlägg. Man kan säga att det utbildar inom ämnet. Sen vet jag inte om det direkt underhåller. 🙂

Copywriting ska sälja produkter och tjänster

Textens främsta mål är att vara säljande även om den också kan vara lite informativ. Men sälja och informera går ju hand i hand ofta.

Content writing används ofta i bloggar, artiklar, E-böcker, Sociala medieinlägg, Podcasts etc.

Content writing fokuserar egentligen ofta på SEO genom att engagera.

Copywriting används ofta i annonser, slogans, hemsidor, kampanjer, broschyrer etc.

Copywriting lyter ofta varumärket genom att fånga uppmärksamhet.

Content writing ger resultat på lång sikt

Ofta tar det tid att dra uppmärksamhet och besökare till bloggar, Sociala medier med mera. Det klassas ofta inte som en snabb marknadsföring.

Copywriting ger resultat på kort sikt.

Copywriting ger ofta omedelbar konvertering och resultat till svar på annonser, dagliga kampanjer, korta erbjudande perioder med mera.

 

Nu vet du om ditt företag behöver en Content writer eller en Copywriter. Kontakta gärna oss – Vi har båda!

 

Vad är skillnaden mellan Content writing och Copywriting

 

Läs bloggen för fler inlägg >>

Glöm inte att vi även har vår bloggsajt på webbdesignfabriken.nu

Inläggets författare

Carl Johansson

Webb UI/UX Designer, Grafisk Formgivare,
Google Certifierad i Digital Marknadsföring
Driver webbyrån WebbDesignFabriken sedan 2010

Relaterade inlägg

Använd dina kundreferenser på rätt sätt

Använd dina kundreferenser på rätt sätt

Kundreferenser är ett suveränt marknadsföringsverktyg Att inte använda kundreferenser på sin hemsida idag är ett stort misstag. Kundreferenser är ett av de bästa marknadsföringsverktygen som finns tillgängligt för dig - dessutom är det helt gratis. Den enda...

Bra webbdesign förbättrar din sökmotoroptimering

Bra webbdesign förbättrar din sökmotoroptimering

Kan webbdesign verkligen påverka SEO:n? Självklart kan det det! Google har alltid haft tydliga kriterier angående hemsidan webbdesign och hur sidan bör byggas i form av struktur och framför allt innehåll, samt att hemsidor ska vara responsiva och mobilanpassade. Och...

Hur skriver man en bra metabeskrivning

En kort beskrivning Innan vi kör igång ska vi beskriva vad metabeskrivning egentligen är. Metabeskrivning är texten som syns under sidans blå rubrik i Googles organiska index och sökresultat. Se bilden nedan för exempel. Ett par saker att alltid tänka på:...

Er hemsida är företagets bästa säljare

Forma er hemsida Hemsidan ska vara företagets bästa säljare som jobbar dygnet runt och förstärker er digitala närvaro så det är viktigt att ni formar den på rätt sätt. 1. Avsätt tid för er hemsida Lägg så mycket tid och kraft ni kan på att utveckla och förbättra...

11 tips för bättre läsbarhet

Vad betyder egentligen läsbarheten? Läsbarheten är nivån av enkelhet att förstå en skriven text. Ofta kan man stöta på webbtexter som inte är grammatiskt korrekt skrivna och hade inte klarat av en grammatisk kontroll. Men webbtexter måste inte alltid vara grammatiskt...

Få uppdateringar via vårt nyhetsbrev!

Gillar ni snygga hemsidor
till grymma priser...

  

Söker ert företag en underleverantör av hemsidor?

Vår Webbyrå har samarbetat med större mediebyråer i över tio år och har en bred erfarenhet och kompetens av att driva och lansera webbplatser åt våra samarbetspartners. Vi är också erfarna av att arbeta med flera projekt åt gången och kunna leverera moderna och  kreativa slutprodukter. Har du ett företag som säljer hemsidor så kontakta oss så berättar vi gärna mer.

Webbyrå Malmö

Varumärket WebbDesignFabriken registrerades hösten 2004. Vi är en Webbyrå i Malmö, med lång erfarenhet av hemsidor och webbdesign. Vi lägger stor fokus på att utveckla tillgängliga moderna webbplatser. Och vi lämnar alltid garantier på våra arbeten - du betalar alltså inte förrän du är nöjd med hemsidan.

Kontakta oss

WebbDesignFabriken

Besöksadress:
Davidhallstorg 9
Malmö

Tel: 0700-43 16 04
info@webbdesignfabriken.se

Öppetider:
Mån-Fre kl. 10.00-17.00
Lör-Sön: Stängt

Vi är Google certifierade