Små saker som många glömmer bort gällande hemsidor, men som är viktiga för Google

Publicerad hos WebbDesignFabriken

november 13, 2021

Det finns många saker att tänka på när man ska lansera en webbplats, och det kan många gånger vara en teknisk utmaning att få allting rätt och inte glömma något. Dock stöter vi ofta på inom vår bransch hemsidor där vissa saker har blivit bortglömda i lanseringsprocessen. Ofta klassas detta som småsaker och det är kanske just därför det glöms bort, men vissa av dessa småsaker är viktiga för Google. Med andra ord är det inte småsaker för Google.

Här följer en lista över de vanligaste sakerna som ofta glöms bort när hemsidor lanseras.

1. Skapa en favicon/webbplatsikon.

En webbplatsikon är en liten bild som syns i webbläsaren. Den ska vara kvadratisk. Den ska minst vara 512px X 512px i storlek och ett tips är att inte försöka lägga in för mycket i bilden då den blir väldigt liten i webbläsaren. Se bild nedan.

2. Skapa en 404 sida som visas vid brutna länkar eller när sidor inte finns längre.

Ett bra tips är att bygga in en meny på 404-errorsidan, så dom enkelt kan navigera tillbaka till valfri sida på din webbplats, och tydliga kontaktuppgifter. I annat fall kommer det bara synas en textgenererad serversida som säger att något gått fel, utan hänvisning. Här är ett exempel på hur man kan göra en 404 sida. https://webbdesignfabriken.se/404-page/

3. Skapa en XML-sitemap.

Detta är något som många glömmer. En Sitemap talar om för Googles sökrobotar vilka sidor som finns på webbplatsen. Har man många invärtes länkar så behövs den egentligen inte, men vi rekommenderar alltid att lägga in en sitemap. Framför allt om webbplatsen är helt nylanserad.

4. Lägg in Bildtexter/Alt-texter på alla bilder

Om vi skulle få frågan om vad som slarvas mest när det kommer till hemsidor så skulle vi definitivt säga att det är att många glömmer bort att lägga in bildtexter – trots det är så viktigt enligt Google att ha sådana. Bildtexter ska beskriva vad dina bilder innehåller så folk som surfar utan bildläsare, eller har synfel och får bilder upplästa ska förstå innehållet. Det är också viktigt för Sökrobotarna att få en förklaring på bildinnehållet på hemsidan.

5. Kontrollera hemsidan Pagespeed.

Detta är också en sådan sak som ofta glöms bort. Egentligen ska en hemsida kontinuerligt kontrolleras för pagespeeden redan medan den byggs, så inga moduler eller block tynger ner sidan för mycket. Idag är det A och O att ha en lätt och snabb webbplats. I annat fall kan det vara direkt förödande för din indexering.

7. En godkänd Cookiemodul.

Glöm inte att dina besökare idag ska själva kunna hantera cookies på din webbplats. Det är inte tillräckligt längre med en list som bara accepterar cookies genom välja ja eller nej. Besökarna ska dessutom närsomhelst under besöket kunna ändra och hantera sina coookiinställningar.

8. En GDPR sida.

Trots detta är ett juridiskt krav sedan länge så ser vi ofta hemsidor som saknar en integritetspolicy på deras hemsidor. Läs gärna mer om vilka krav man ska uppfylla gällande GDPR här >>

 

Skriv gärna ut vår checklista och kontrollera din hemsida redan idag. Har du frågor eller funderingar eller behöver hjälp med att analysera din webbplats enligt ovan punkter så får du gärna höra av dig till oss. Lycka till.

Inläggets författare

Carl Johansson

Webb UI/UX Designer, Grafisk Formgivare,
Google Certifierad i Digital Marknadsföring
Driver webbyrån WebbDesignFabriken sedan 2010

Relaterade inlägg

Minimalistisk webbdesign är framtiden

Minimalistisk webbdesign är framtiden

Minimalistisk webbdesign kan även kallas för ett exempel på modern UX design En av de stora fördelarna med Minimalistisk webbdesign är att det hjälper dina besökare att tänka snabbare. I en tid då vi knappt har något tålamod kvar för sitta och läsa på webbplatser,...

Vad är skillnaden mellan Content writing och Copywriting

Vad är skillnaden mellan Content writing och Copywriting

Idag kan det vara lite svårt ibland att skilja på alla förkortningar, tekniska beskrivningar och framför allt titlar på folk som jobbar inom branschen. Vad innebär hens titel, vad gör den personen, vad är hens uppgifter med mera. En fråga som är hyfsat vanlig inom vår...

10 tips om hur du kan öka trafiken till din hemsida

Mer trafik innebär fler konverteringar och försäljningar för ditt företag. Men hur driver man då på trafiken till din webbplats? Det finns ett antal olika saker man kan göra för detta och egentligen är det ett arbete som aldrig tar slut. I grund och botten är det ju...

Vad är Content Marketing?

Vad är Content Marketing?   Content Marketing, även kallad Innehållsmarknadsföring, är en marknadsföringsstrategi som används för att attrahera, engagera och erhålla en publik genom dela relevanta artiklar, videos, podcasts och annan media. Detta...

Hur stoppar jag spam och skräppost

Få bort mycket av din skräppost Skräppost även kallad spam går ofta inte att stoppa helt, men där finns saker man kan göra för att decimera den kraftigt. Nedan följer lite tips om saker du kan göra för att få bort mycket av din spam/skräppost.   Var restriktiv...

Använd dina kundreferenser på rätt sätt

Kundreferenser är ett suveränt marknadsföringsverktyg Att inte använda kundreferenser på sin hemsida idag är ett stort misstag. Kundreferenser är ett av de bästa marknadsföringsverktygen som finns tillgängligt för dig - dessutom är det helt gratis. Den enda...

Få uppdateringar via vårt nyhetsbrev!

Gillar ni snygga hemsidor
till grymma priser...

  

Söker ert företag en underleverantör av hemsidor?

Vår Webbyrå har samarbetat med större mediebyråer i över tio år och har en bred erfarenhet och kompetens av att driva och lansera webbplatser åt våra samarbetspartners. Vi är också erfarna av att arbeta med flera projekt åt gången och kunna leverera moderna och  kreativa slutprodukter. Har du ett företag som säljer hemsidor så kontakta oss så berättar vi gärna mer.

Webbyrå Malmö

Varumärket WebbDesignFabriken registrerades hösten 2004. Vi är en Webbyrå i Malmö, med lång erfarenhet av hemsidor och webbdesign. Vi lägger stor fokus på att utveckla tillgängliga moderna webbplatser. Och vi lämnar alltid garantier på våra arbeten - du betalar alltså inte förrän du är nöjd med hemsidan.

Kontakta oss

WebbDesignFabriken

Besöksadress:
Davidhallstorg 9
Malmö

Tel: 0700-43 16 04
info@webbdesignfabriken.se

Öppetider:
Mån-Fre kl. 10.00-17.00
Lör-Sön: Stängt

Vi är Google certifierade