Ring vår webbyrå 0700-43 16 040700-43 16 04      Maila vår Webbyrå info@webbdesignfabriken.se

Vad är skillnaden mellan Content writing och Copywriting - WebbDesignFabriken - Webbyrå Malmö

Vad är skillnaden mellan Content writing och Copywriting

Publicerad hos WebbDesignFabriken

november 20, 2021

Idag kan det vara lite svårt ibland att skilja på alla förkortningar, tekniska beskrivningar och framför allt titlar på folk som jobbar inom branschen. Vad innebär hens titel, vad gör den personen, vad är hens uppgifter med mera. En fråga som är hyfsat vanlig inom vår bransch är, vad är det för skillnad på Content writing och Copywriting. Och är det egentligen någon skillnad? Eller är det olika benämningar på i stort sett samma sak?

Det är faktiskt en ganska stor skillnad på dem. Här ska vi lista lite skillnader så du vet nästa gång om du behöver en Content writer eller en Copywriter.
(Innan vi kör igång med skillnaderna så kanske ni undrar varför Copywriter är sammanskrivet men Content writer är inte det. Det är bara för att detta inlägg är skrivet av en Content writer. Hade det varit skrivit av en Copywriter så hade även det varit sammanskrivet.)

Content writing skall informera, utbilda och även underhålla

Detta inlägget är ett typiskt content inlägg. Man kan säga att det utbildar inom ämnet. Sen vet jag inte om det direkt underhåller. 🙂

Copywriting ska sälja produkter och tjänster

Textens främsta mål är att vara säljande även om den också kan vara lite informativ. Men sälja och informera går ju hand i hand ofta.

Content writing används ofta i bloggar, artiklar, E-böcker, Sociala medieinlägg, Podcasts etc.

Content writing fokuserar egentligen ofta på SEO genom att engagera.

Copywriting används ofta i annonser, slogans, hemsidor, kampanjer, broschyrer etc.

Copywriting lyter ofta varumärket genom att fånga uppmärksamhet.

Content writing ger resultat på lång sikt

Ofta tar det tid att dra uppmärksamhet och besökare till bloggar, Sociala medier med mera. Det klassas ofta inte som en snabb marknadsföring.

Copywriting ger resultat på kort sikt.

Copywriting ger ofta omedelbar konvertering och resultat till svar på annonser, dagliga kampanjer, korta erbjudande perioder med mera.

 

Nu vet du om ditt företag behöver en Content writer eller en Copywriter. Kontakta gärna oss – Vi har båda!

 

Vad är skillnaden mellan Content writing och Copywriting

 

Läs bloggen för fler inlägg >>

Glöm inte att vi även har vår bloggsajt på webbdesignfabriken.nu

Inläggets författare

Carl Johansson

Webb UI/UX Designer, Grafisk Formgivare,
Google Certifierad i Digital Marknadsföring
Driver webbyrån WebbDesignFabriken sedan 2010

Relaterade inlägg

Så kan AI förbättra din marknadsföring

Så kan AI förbättra din marknadsföring

AI: Framtidens marknadsföring Marknadsföring är en viktig del av varje företags strategi. Men marknadsföringen står inför stora utmaningar i dagens digitala och konkurrensutsatta värld. Hur kan företag nå ut till sina kunder på ett effektivt och engagerande sätt?...

Hur du får fler kunder till ditt företag genom din hemsida

Hur du får fler kunder till ditt företag genom din hemsida

Att skaffa fler kunder genom din hemsida är en viktig och lönsam strategi för företag i dagens digitala era. Genom att optimera din webbplats kan du öka synligheten, locka besökare och konvertera dem till potentiella kunder. Här är några tips för att maximera din...

10 Viktiga tips om din hemsidedesign

Din startsida ger första intrycket av din hemsida och ditt varumärke, så du vill få designen rätt. Oavsett om du planerar en webbplatsdesign eller om du startar ditt företags webbplats för första gången är följande tips att tänka på. 1. Gör det direkt klart vad du...

Minimalistisk webbdesign är framtiden

Minimalistisk webbdesign kan även kallas för ett exempel på modern UX design En av de stora fördelarna med Minimalistisk webbdesign är att det hjälper dina besökare att tänka snabbare. I en tid då vi knappt har något tålamod kvar för sitta och läsa på webbplatser,...

10 tips om hur du kan öka trafiken till din hemsida

Mer trafik innebär fler konverteringar och försäljningar för ditt företag. Men hur driver man då på trafiken till din webbplats? Det finns ett antal olika saker man kan göra för detta och egentligen är det ett arbete som aldrig tar slut. I grund och botten är det ju...

Få uppdateringar via vårt nyhetsbrev!

Gillar ni snygga hemsidor
till grymma priser...

  

Söker ert företag en underleverantör av hemsidor?

Vår Webbyrå har samarbetat med större mediebyråer i över tio år och har en bred erfarenhet och kompetens av att driva och lansera webbplatser åt våra samarbetspartners. Vi är också erfarna av att arbeta med flera projekt åt gången och kunna leverera moderna och  kreativa slutprodukter. Har du ett företag som säljer hemsidor så kontakta oss så berättar vi gärna mer.

Webbyrå Malmö

Varumärket WebbDesignFabriken registrerades hösten 2004. Vi är en Webbyrå i Malmö, med lång erfarenhet av hemsidor och webbdesign. Vi lägger stor fokus på att utveckla tillgängliga moderna webbplatser. Och vi lämnar alltid garantier på våra arbeten - du betalar alltså inte förrän du är nöjd med hemsidan.

Kontakta oss

WebbDesignFabriken

Besöksadress:
Davidhallstorg 9
Malmö

Tel: 0700-43 16 04
info@webbdesignfabriken.se

Öppetider:
Mån-Fre kl. 10.00-17.00
Lör-Sön: Stängt

Vi är Google certifierade