Ring vår webbyrå 0700-43 16 040700-43 16 04      Maila vår Webbyrå info@webbdesignfabriken.se

Skriva bra metabeskrivningar

Hur skriver man en bra metabeskrivning

Publicerad hos WebbDesignFabriken

februari 12, 2021

En kort beskrivning

Innan vi kör igång ska vi beskriva vad metabeskrivning egentligen är. Metabeskrivning är texten som syns under sidans blå rubrik i Googles organiska index och sökresultat. Se bilden nedan för exempel.

En bra metabeskrivning

Ett par saker att alltid tänka på:

  • Metabeskrivningen skall alltid vara beskrivande av den specifika sidans innehåll.
  • Den ska vara unik
  • Den ska alltid vara säljande

 

Hur ska man utforma sin metabeskrivning?

Låt oss definiera den tekniska aspekten.

Metabeskrivningar ska vara mellan 150-160 (920 pixlar) tecken långa. Överstiger metabeskrivningen 160 tecken (eller 920 pixlar) så visar Google endast de tecken som ryms inom 160 teckensgränsen.
Att räkna ut pixellängden är inget som man kan räkna ut själva. Det är uträknat på att vissa bokstäver är bredare än andra, och det gör att metabeskrvningen kan klippas även om den innehåller max 160 tecken.

Vi rekommenderar starkt att använda ett SEO plugin till detta. Använder du WordPress så rekommenderar vi starkt Yoast SEO plugin.
Det finns även mycket sajter idag som erbjuder gratisverktyg online för detta.

Hur viktig är metabeskrivning för min SEO?

För en sju åtta år sen var metabeskrivningen en viktig faktor för din SEO (Sökmotoroptimering). Och det var viktigt att metabeskrivningen alltid skulle innehålla sökordet. Men idag är det inte lika viktigt med metabeskrivningarna som det var förr. Eller man kan säga att SEO:n har blivit betydligt mer avancerad och det går inte längre att hamna bra i index för att sökorden finns med i metabeskrivningar och titel. Men det betyder inte att man inte ska lägga ner tid på sina metabeskrivningar. Dom är fortfarande väldigt viktiga. Dom innehåller ju informationen om sidan och det är dem som lockar in dina besökare. Och Google tar ju hänsyn till besökares användarbeteende, så med andra ord spelar ju metabeskrivningar fortfarande en, vad vi tycker stor, roll indirekt för SEO:n även om Google gått ut med att metabeskrvningen inte påverkar SEO:n längre.

 

En sammanfattning av Metabeskrivning

En metabeskrivning ska alltid innehålla sökordet 1-2 gånger

Metabeskrivningens längd för Desktop ska vara mellan 150-160 tecken. Ligg gärna några tecken under för inte överskriva 920 pixlar

Metabeskrivningens längd för Mobil: ca 120 tecken (680 pixlar)

En metabeskrivning ska alltid vara unik. Google tycker in om duplicerat innehåll.

En metabeskrivning ska vara beskrivande av sidan innehåll

En metabeskrivning ska vara säljande så besökare kommer in på sidan.

 

Lycka till och hör gärna av er om ni behöver hjälp med era metabeskrivningar.

Läs mer inlägg

 

Inläggets författare

Carl Johansson

Webb UI/UX Designer, Grafisk Formgivare,
Google Certifierad i Digital Marknadsföring
Driver webbyrån WebbDesignFabriken sedan 2010

Relaterade inlägg

Så kan AI förbättra din marknadsföring

Så kan AI förbättra din marknadsföring

AI: Framtidens marknadsföring Marknadsföring är en viktig del av varje företags strategi. Men marknadsföringen står inför stora utmaningar i dagens digitala och konkurrensutsatta värld. Hur kan företag nå ut till sina kunder på ett effektivt och engagerande sätt?...

Hur du får fler kunder till ditt företag genom din hemsida

Hur du får fler kunder till ditt företag genom din hemsida

Att skaffa fler kunder genom din hemsida är en viktig och lönsam strategi för företag i dagens digitala era. Genom att optimera din webbplats kan du öka synligheten, locka besökare och konvertera dem till potentiella kunder. Här är några tips för att maximera din...

10 Viktiga tips om din hemsidedesign

Din startsida ger första intrycket av din hemsida och ditt varumärke, så du vill få designen rätt. Oavsett om du planerar en webbplatsdesign eller om du startar ditt företags webbplats för första gången är följande tips att tänka på. 1. Gör det direkt klart vad du...

Minimalistisk webbdesign är framtiden

Minimalistisk webbdesign kan även kallas för ett exempel på modern UX design En av de stora fördelarna med Minimalistisk webbdesign är att det hjälper dina besökare att tänka snabbare. I en tid då vi knappt har något tålamod kvar för sitta och läsa på webbplatser,...

Vad är skillnaden mellan Content writing och Copywriting

Idag kan det vara lite svårt ibland att skilja på alla förkortningar, tekniska beskrivningar och framför allt titlar på folk som jobbar inom branschen. Vad innebär hens titel, vad gör den personen, vad är hens uppgifter med mera. En fråga som är hyfsat vanlig inom vår...

Få uppdateringar via vårt nyhetsbrev!

Gillar ni snygga hemsidor
till grymma priser...

  

Söker ert företag en underleverantör av hemsidor?

Vår Webbyrå har samarbetat med större mediebyråer i över tio år och har en bred erfarenhet och kompetens av att driva och lansera webbplatser åt våra samarbetspartners. Vi är också erfarna av att arbeta med flera projekt åt gången och kunna leverera moderna och  kreativa slutprodukter. Har du ett företag som säljer hemsidor så kontakta oss så berättar vi gärna mer.

Webbyrå Malmö

Varumärket WebbDesignFabriken registrerades hösten 2004. Vi är en Webbyrå i Malmö, med lång erfarenhet av hemsidor och webbdesign. Vi lägger stor fokus på att utveckla tillgängliga moderna webbplatser. Och vi lämnar alltid garantier på våra arbeten - du betalar alltså inte förrän du är nöjd med hemsidan.

Kontakta oss

WebbDesignFabriken

Besöksadress:
Davidhallstorg 9
Malmö

Tel: 0700-43 16 04
info@webbdesignfabriken.se

Öppetider:
Mån-Fre kl. 10.00-17.00
Lör-Sön: Stängt

Vi är Google certifierade