Er hemsida är företagets bästa säljare

Publicerad hos WebbDesignFabriken

december 26, 2020

Forma er hemsida

Hemsidan ska vara företagets bästa säljare som jobbar dygnet runt och förstärker er digitala närvaro så det är viktigt att ni formar den på rätt sätt.

1. Avsätt tid för er hemsida

Lägg så mycket tid och kraft ni kan på att utveckla och förbättra hemsidan kontinuerligt. Arbetet med en hemsida blir aldrig riktigt klar och det tar helt enkelt tid att arbeta fram strukturer och format.

2. Anpassa hemsidan till er önskade målgrupp

Få med ert viktigaste syfte när ni bygger hemsidan. Använd sedan t ex Google Analyctic för att få in statistik på besökarnas beteende. Märker ni att besökarna inte stannar länge på sidan eller klickar sig vidare, eller ni börjar få in förfrågningar som ni inte prioriterar så gör en ny analys hemsidan och se om ni verkligen fått fram ert syfte. Välj sedan eventuellt bort innehåll som inte framhäver era tjänster.

3. Sökmotoroptimera er hemsida

Identifiera viktiga sökord som er målgrupp använder sig av. Titta gärna på konkurrenter för se hur dom ligger rankade på vissa sökord. Lägg tid och arbete på detta så er målgrupp kan hitta er – Syns ni inte på sökmotorerna, så finns ni inte.

4. Använd Sociala medier

Med en välstrukturerad plan för sociala medier kan du spara både pengar och arbete. Se till att ofta länka till er hemsida i sociala medier, nyhetsbrev och pressutskick. Det är ett effektivt sätt att driva trafik till den egna sajten, där ni kan få besökarens fulla uppmärksamhet. Starta även kampanjer på era sociala medier. Dessa har en bra effekt på att få kunder till er hemsida.

5. Gör sidostrukturen enkel.

Det ska alltid vara lätt att saker och klicka sig runt på er hemsida. Besökare har lite tålamod för svårnavigerade hemsidor.

6. Skriv kort

Håll nere textmängden och undvik upprepningar. Besökare har inte tålamod med långa texter, särskilt inte när surfandet sker i mobilen. Läs vårt inlägg om bättre läsbarhet.

7. Annonsera gärna på sökmotorer som t ex Google

För att vara säker på att ni syns på sökmotorerna, så kan man använda sig av annonsering. Ett utmärkt sätt att få in nya kunder på.

8. Uppdatera ofta med nytt innehåll

Håll hemsidan levande genom att löpande uppdatera texter, skriva blogginlägg eller lägga upp pressmeddelanden och nyhetsartiklar. På så sätt ökar också sidans ranking i Google-sökningar.

9. Använd E-post marknadsföring

Med nyhetsbrev kan du skapa och stärka relationerna med dina kunder samt få kunder att återbesöka din hemsida.

10. Länka flitigt

Se till att ofta länka till er hemsida i sociala medier, nyhetsbrev och pressutskick. Det är ett effektivt sätt att driva trafik till den egna sajten, där ni kan få besökarens fulla uppmärksamhet.

 

Inläggets författare

Carl Johansson

Webb UI/UX Designer, Grafisk Formgivare,
Google Certifierad i Digital Marknadsföring
Driver webbyrån WebbDesignFabriken sedan 2010

Relaterade inlägg

Minimalistisk webbdesign är framtiden

Minimalistisk webbdesign är framtiden

Minimalistisk webbdesign kan även kallas för ett exempel på modern UX design En av de stora fördelarna med Minimalistisk webbdesign är att det hjälper dina besökare att tänka snabbare. I en tid då vi knappt har något tålamod kvar för sitta och läsa på webbplatser,...

Vad är skillnaden mellan Content writing och Copywriting

Vad är skillnaden mellan Content writing och Copywriting

Idag kan det vara lite svårt ibland att skilja på alla förkortningar, tekniska beskrivningar och framför allt titlar på folk som jobbar inom branschen. Vad innebär hens titel, vad gör den personen, vad är hens uppgifter med mera. En fråga som är hyfsat vanlig inom vår...

10 tips om hur du kan öka trafiken till din hemsida

Mer trafik innebär fler konverteringar och försäljningar för ditt företag. Men hur driver man då på trafiken till din webbplats? Det finns ett antal olika saker man kan göra för detta och egentligen är det ett arbete som aldrig tar slut. I grund och botten är det ju...

Vad är Content Marketing?

Vad är Content Marketing?   Content Marketing, även kallad Innehållsmarknadsföring, är en marknadsföringsstrategi som används för att attrahera, engagera och erhålla en publik genom dela relevanta artiklar, videos, podcasts och annan media. Detta...

Hur stoppar jag spam och skräppost

Få bort mycket av din skräppost Skräppost även kallad spam går ofta inte att stoppa helt, men där finns saker man kan göra för att decimera den kraftigt. Nedan följer lite tips om saker du kan göra för att få bort mycket av din spam/skräppost.   Var restriktiv...

Få uppdateringar via vårt nyhetsbrev!

Gillar ni snygga hemsidor
till grymma priser...

  

Söker ert företag en underleverantör av hemsidor?

Vår Webbyrå har samarbetat med större mediebyråer i över tio år och har en bred erfarenhet och kompetens av att driva och lansera webbplatser åt våra samarbetspartners. Vi är också erfarna av att arbeta med flera projekt åt gången och kunna leverera moderna och  kreativa slutprodukter. Har du ett företag som säljer hemsidor så kontakta oss så berättar vi gärna mer.

Webbyrå Malmö

Varumärket WebbDesignFabriken registrerades hösten 2004. Vi är en Webbyrå i Malmö, med lång erfarenhet av hemsidor och webbdesign. Vi lägger stor fokus på att utveckla tillgängliga moderna webbplatser. Och vi lämnar alltid garantier på våra arbeten - du betalar alltså inte förrän du är nöjd med hemsidan.

Kontakta oss

WebbDesignFabriken

Besöksadress:
Davidhallstorg 9
Malmö

Tel: 0700-43 16 04
info@webbdesignfabriken.se

Öppetider:
Mån-Fre kl. 10.00-17.00
Lör-Sön: Stängt

Vi är Google certifierade