10 anledningar till varför du inte ska välja gratis webbplatser

Publicerad hos WebbDesignFabriken

november 27, 2020

Innan vi börjar ska det dock nämnas att gratis hemsidor kan vara bra för hobbybloggare och till och med vissa yrkesverksamma som vill skapa digitala portföljer och kan använda dessa plattformar. Men om du vill ha en webbplats som kan växa vid sidan av ditt företag och varumärke ska du inte välja en gratis hemsidetjänst.

 

En kort introduktion till gratis Hemsidor/webbplatser

Låt oss ta en stund att definiera vad vi menar när vi hänvisar till ”gratis hemsidor/webbplatser” innan vi fortsätter. Det är en webbplats/hemsida som skapas med hjälp av en plattform som tillhandahåller hosting utan kostnad. Exempel på sådana är:

  • WordPress.com – gratis paketet.
  • Gratis paket från populära webbplatsbyggare som Wix och Weebly

Märk väl att vi menar inte du har en gratis WordPressplattform på en hostinglösning som du betalar för. Då är du inte begränsad, men vi kommer mer till begränsningar längre fram.

Så låt oss lista 10 skäl till varför du inte ska använda gratis webbplatser/hemsidor för ditt företag.

1. Det kanske inte är gratis

Till att börja med kan du registrera dig för en underliggande tjänst som inte ens är gratis. Till exempel marknadsför vissa plattformar sina provperioder på ett sätt som låter det låta som om du får en webbplats/hemsida gratis.

I verkligheten kanske du behöver lämna dina kreditkortsuppgifter, och gör absolut inte det under registreringsprocessen, för då kan leverantören debitera dig utan meddelande. Vi har många kunder genom åren som har fastnat i omöjliga avtal att ta sig ut när dom nappat på erbjudanden om gratis hemsidor.

En annan sak kan vara dolda kostnader. Du kan till exempel behöva betala högre avgifter än normalt för tjänster som webbplatsöverföringar, bildhotell, professionella e-postadresser och andra avancerade funktioner. Sammanfattningsvis, se till att läsa det finstilta innan du registrerar en gratis webbplats.

2. Gratis webbplatser har vanligtvis dålig prestanda

Det mest uppenbara problemet som vanligtvis kommer med gratiswebbplatser är dålig prestanda. Sidor tenderar att laddas långsamt, vilket skadar din användarupplevelse (UX) och inte minst din sökmotoroptimering (SEO).

Detta beror delvis på begränsade hostingresurser och man kan inte göra så mycket åt det. Ofta får man som svar att då måste man uppgradera till ett av deras betalpaket.

 

3. Du kan inte använda en anpassad domän

En annan stor nackdel med gratiswebbplatser är att din webbplats kommer att ha en varumärkesdomän, till exempel dinsida.wordpress.com. Detta ser mycket oprofessionellt ut, och är ofta förvirrande för dina besökare – dessutom är det absolut inte fördelaktigt för ditt eget varumärke.

De flesta plattformar erbjuder dock anpassade domäner som ett betaltillägg. Du kan dock vanligtvis skaffa en domän från en domänregistrator och para ihop den med din gratis webbplats för en hyfsad låg kostnad. Och det ser mycket mer proffsigt ut.

 

4. Din leverantör kan placera annonser på din webbplats och begränsa möjligheterna till intäktsgenerering för ditt företag

Det är vanligt att gratis webbplatsleverantörer lägger ut annonser för sina egna tjänster på användarnas webbplatser. Detta är olyckligt för dig eftersom annonser kan vara helt fel inriktning för vissa besökare. Användare kan också bli distraherade av dem och navigera bort från din webbplats, vilket är ett väldigt vanligt fenomen. Annonserna kan också vara direkt konkurrerande för ditt företag.

Om ditt primära mål med att starta en webbplats är att tjäna pengar är det definitivt bättre för dig att köpa en riktig hemsida. Detta ger dig fullständig kontroll över ditt innehåll.

 

5. Begränsad åtkomst till din webbplatsinformation kan orsaka problem

Gratis webbplatser ger vanligtvis inte samma åtkomstnivå till data som betalade gör, särskilt jämfört med öppen källkodslösningar som WordPress. Detta kan leda till en mängd olika problem, inklusive:

Brist på tillgång till analys, vilket kan hämma dina sökmotoroptimerings- och marknadsföringsinsatser rejält.

Svårigheter att flytta din webbplats till en annan leverantör om du vill byta till en betald plattform.

Begränsad förmåga att ta bort din webbplats om du inte längre vill att den ska vara synlig för allmänheten.

När du investerar den tid och ansträngning som krävs för att bygga en webbplats vill du att slutprodukten ska vara din. Begränsad kontroll över ditt eget innehåll och data kan vara väldigt dåligt  för din verksamhet.

 

6. Leverantörer kan stänga ner din gratis webbplats

Gratis webbplatstjänster innehåller ofta klausuler i deras allmänna villkor som gör att de kan avbryta ditt konto av någon anledning och ta bort din webbplats från internet under processen.

Vi har själv fått en sida på en gratis hostingtjänst som vi använde som blogg, nedstängd på grund av inaktivitet. Med andra ord var vi inte inloggade under en period, och hostingföretaget tog då bort bloggen med allt innehåll.

Du kan förlora års arbete som investerats på din webbplats. Det är också möjligt att din leverantör går ur drift eller på annat sätt stänger sina dörrar. Detta kan också leda till att din webbplats raderas permanent vilket kan leda till förödande effekt för ditt företag.

 

7. Din information kan säljas

När det gäller gratis tjänster på webben i allmänhet är det ganska säkert att anta att leverantören säljer din information till andra företag. När allt kommer omkring tjänar de inte pengar på dig annars.
Om tjänsten är gratis är det ofta du som är produkten.

I våra dagar är integritet på nätet mer värdefull än någonsin. Så se till att du vet vad du ger upp i utbyte mot din ”gratis” webbplats.

 

8. Gratis webbplatser/hemsidor erbjuder ofta begränsade anpassningsalternativ och funktionalitet

Ett annat stort bakslag som kommer med gratis webbplatser/hemsidor är bristen på anpassningsalternativ och annan funktionalitet som de erbjuder.
Några av dessa kan inkludera:
Begränsningar för vilka teman och plugins du kan använda

Begränsad e-handelsfunktionalitet (eller ingen alls)

Färre platsbyggnadsverktyg, till exempel förbyggda element eller mallar

Ett tak på antalet sidor du kan lägga till

Minimala eller inga SEO-verktyg

Om du utan kostnad får en tjänst som alla andra betalar för, så får du förmodligen inte samma tjänst.

 

9. Minimal kundsupport

Plattformar som erbjuder gratis webbplatser brukar inte ge mycket – om något – stöd för icke-betalande användare. I bästa fall kan du förvänta dig en kunskapsbas med självbetjäning och kanske ett communityforum där du kan be andra användare om hjälp. Det kan vara bra för små spärrar, men om du står inför ett stort fel, vill du inte vara utan vägledning. Speciellt om du inte är särskilt tekniskt kunnig, kan du spara mycket problem genom att betala för att ha någon i ditt hörn.

 

10. Du kan stöta på fler säkerhetsproblem

Sist men definitivt inte minst, din gratis webbplats/hemsida kan vara mindre säker än en webbplats hos en hosting som du har betalat för. Företag som erbjuder gratis hosting och webbplatser kommer helt enkelt inte att investera så mycket i servrar som inte stöds av betalande kunder. Utöver det har gratis webbplatser rykte om att distribuera skadlig kod. Det här är inte bara hemskt för dina användare, men det kan också skada ditt varumärkes rykte allvarligt. Slutsats Erbjudandet om en gratis webbplats kan vara frestande. Men om du faktiskt vill ha en bra trafik till din webbplats och bygga ut den och skapa ett digitalt varumärke, så bör du absolut köpa en professionell webbplats/hemsida och på så sätt inte vara begränsad.

 

Som vi redan nämnde är gratis webbplatser inte dåliga för alla. Om du känner att ingen av punkterna ovan är ett stort problem för dig kan du kanske utnyttja dessa gratis tjänster på ett bra sätt.

 

Inläggets författare

Carl Johansson

Webb UI/UX Designer, Grafisk Formgivare,
Google Certifierad i Digital Marknadsföring
Driver webbyrån WebbDesignFabriken sedan 2010

Relaterade inlägg

Minimalistisk webbdesign är framtiden

Minimalistisk webbdesign är framtiden

Minimalistisk webbdesign kan även kallas för ett exempel på modern UX design En av de stora fördelarna med Minimalistisk webbdesign är att det hjälper dina besökare att tänka snabbare. I en tid då vi knappt har något tålamod kvar för sitta och läsa på webbplatser,...

Vad är skillnaden mellan Content writing och Copywriting

Vad är skillnaden mellan Content writing och Copywriting

Idag kan det vara lite svårt ibland att skilja på alla förkortningar, tekniska beskrivningar och framför allt titlar på folk som jobbar inom branschen. Vad innebär hens titel, vad gör den personen, vad är hens uppgifter med mera. En fråga som är hyfsat vanlig inom vår...

10 tips om hur du kan öka trafiken till din hemsida

Mer trafik innebär fler konverteringar och försäljningar för ditt företag. Men hur driver man då på trafiken till din webbplats? Det finns ett antal olika saker man kan göra för detta och egentligen är det ett arbete som aldrig tar slut. I grund och botten är det ju...

Vad är Content Marketing?

Vad är Content Marketing?   Content Marketing, även kallad Innehållsmarknadsföring, är en marknadsföringsstrategi som används för att attrahera, engagera och erhålla en publik genom dela relevanta artiklar, videos, podcasts och annan media. Detta...

Hur stoppar jag spam och skräppost

Få bort mycket av din skräppost Skräppost även kallad spam går ofta inte att stoppa helt, men där finns saker man kan göra för att decimera den kraftigt. Nedan följer lite tips om saker du kan göra för att få bort mycket av din spam/skräppost.   Var restriktiv...

Få uppdateringar via vårt nyhetsbrev!

Gillar ni snygga hemsidor
till grymma priser...

  

Söker ert företag en underleverantör av hemsidor?

Vår Webbyrå har samarbetat med större mediebyråer i över tio år och har en bred erfarenhet och kompetens av att driva och lansera webbplatser åt våra samarbetspartners. Vi är också erfarna av att arbeta med flera projekt åt gången och kunna leverera moderna och  kreativa slutprodukter. Har du ett företag som säljer hemsidor så kontakta oss så berättar vi gärna mer.

Webbyrå Malmö

Varumärket WebbDesignFabriken registrerades hösten 2004. Vi är en Webbyrå i Malmö, med lång erfarenhet av hemsidor och webbdesign. Vi lägger stor fokus på att utveckla tillgängliga moderna webbplatser. Och vi lämnar alltid garantier på våra arbeten - du betalar alltså inte förrän du är nöjd med hemsidan.

Kontakta oss

WebbDesignFabriken

Besöksadress:
Davidhallstorg 9
Malmö

Tel: 0700-43 16 04
info@webbdesignfabriken.se

Öppetider:
Mån-Fre kl. 10.00-17.00
Lör-Sön: Stängt

Vi är Google certifierade