Att ha en plan för din sökmotoroptimering är väldigt viktigt idag
Sökmotoroptimering även kallat SEO kan ofta framstå svårt och tekniskt komplicerat, men så fort du inser hur sökmotorerna fungerar kan du också börja ditt sökmotoroptimeringsarbete för ge din hemsida bästa möjliga resultat på dom stora och viktiga sökmotorerna. Vi ska här gå igenom hur du ganska enkelt kan skapa en enkel anpassningsbar SEO-plan.
Identifiera dina sökord
Först och främst, och det viktigaste av allt i din sökmotoroptimeringsplan, är att identifiera dina sökord. Vi tjatar ofta om detta till våra kunder. Allt börjar med hitta sökorden. Att identifiera sökorden är viktigt för dig och ditt företag. Sökorden speglar din verksamhet och tjänster på ett bra sätt. Du kan läsa mer här om identifiera sökord.
Sökordsanalys
Nästa steg efter du tagit fram dina sökord är att göra en sökordsanalys. Detta för att du ska veta vad personer söker efter inom din bransch och dina tjänster.
En sökordsanalys kan visa en uppskattad siffra på antalet sökningar i månaden på de sökord du anger. Du kan även få bra förslag på liknande eller relaterade sökfraser och sökvolymen på dessa. Detta kan vara bra för att utöka dina sökord. Har du inte fått fram så många sökord så kan dessa verktyg vara en bra hjälp.
Vi rekommenderar Google Keyword planner för sökordsanalyser. Det är dessutom ett gratis verktyg.
Var finns du på Google?
Nu är det viktigt att du gör en status Que och kontrollerar hur du syns med dina sökord som du nu identifierat. Detta är ganska enkelt och här behöver du inget verktyg. Du googlar helt enkelt de sökorden du nu tagit fram för se var ditt företag hamnar i sökresultaten.
Tänk och börja planera hur du kan förbättra placeringar i de organiska sökresultaten. Här är det är också viktigt att urskilja sökord som du tror är viktiga, men som inte ger inte mycket trafik. Fundera på hur du kan åtgärda detta. Ett bra verktyg att använda när du vill göra sökordsanalyser är Google Trender. (Länken öppnas i nytt fönster)
Sökmotoroptimeringsarbetet är ett never ending jobb och det tar egentligen aldrig slut. Sökmotorerna utvecklas ständigt och det gör också trenderna.
Bra att känna till
Du bör titta över dina sökord med jämna mellanrum och eventuellt korrigera lite. Bli inte för trygg och gör samma sak bara för det fungerat en gång. Försök hålla dig uppdaterad om hur sökmotorerna förändras och uppdateras hela tiden. Detta kan hjälpa dig mycket.
Hämta inspiration från andra webbplatser och fråga gärna dina kunder om feedback. En fråga som alltid är bra är, Hur hittade ni oss? Det visar att du är intresserad av hur kunden sökt och lagt arbete på att hitta ditt företag så skäms inte för fråga. Ofta är kunderna mycket villiga att berätta detta. Vi upplever många kunder som berättar själv hur dom hittade oss.
Lycka till med er sökordsanalys och kom ihåg att det är inte så svårt som man ofta tror.
”Det är viktigt att inse ingen byrå kan garantera positioner högst upp i de organiska sökresultaten.
Om någon erbjuder det, är den troligen inte att lita på.”