Skapa en effektiv hemsida som arbetar för dig. Artikel av WebbDesignFabriken

Hur du vänder en ineffektiv hemsida till en effektiv hemsida

Publicerad hos WebbDesignFabriken

maj 7, 2021

Din hemsida ska vara ditt företags bästa säljare. Dessutom ska den jobba för dig dygnet runt  och kunna inspirera, utbilda och informera dina besökare på ett bra och enkelt sätt – Och ovanpå det kommer den aldrig kräva tråkiga löneförhandlingar med dig eller klaga på kaffet.

Hur gör man då för förvandla den där ineffektiva hemsidan till toppsäljaren på företaget?

1 Förbättra kundens användarupplevelse på webbplatsen.

Idag är användarupplevelsen en stor och viktig faktor för din webbplats. Den så kallade UX designen.
Här ska man tänka på viktiga saker som:

  • Webbplatsen ska ladda snabbt
  • Navigeringen måste vara enkel
  • Luckra upp dina texter så ditt budskap når fram på ett bra sätt
  • Var restriktiv med att använda popups

 

2 Ha en snygg och professionell design

Vi kan inte understryka tillräckligt hur viktigt det är med en snygg design på hemsidan. Designen spelar alltid den största rollen i besökarnas första intryck.
Vi nämner detta exempel ofta. Om du kommer till en butik där dörren hänger på sned, fönsterna är smutsiga och färgen har flagnat på fasaden, känner du dig trygg med att spendera dina pengar här? Förmodligen inte.
Du behöver skapa en relation med dina besökare baserat på trovärdighet och pålitlighet. Din webbplats representerar ditt företag digitalt och måste ge ett bra intryck.

 

3 Använd statistik till din fördel

Använd statistik som tex Google analyctic så kan du förstå vad som händer i bakgrunden på din webbplats genom data och statistik. Det betyder att du kan proaktivt förbättra din hemsidas prestation och öka dina konverteringsgrader.

 

4 Tydlig kontaktinformation

Över en tredjedel av hemsidans besökare lämnar webbplatsen om det inte finns någon tydlig kontaktinformation eller telefonnummer till företaget.

 

5 Uppmana till handling

Det är viktigt att ha en uppmaning till handling på hemsidan, även kallad ”Call to Action” där man tydligt visar det man vill att kunden ska göra.

 

6 Öka din digitala närvaro

Syns du inte, finns du inte! Läs på och lär dig mer om sökmotorernas senaste kriterier för att ditt företag ska nå ut bredare digitalt.
Google erbjuder fantastiska utbildningar inom Digital marknadsföring och SEO.

 

7 Använd bilder, film och infografik på webbplatsen

Illustrera gärna hemsidans budskap med bilder, infografik och filmer. Det förenklar budskapet och ökar besökarens användarupplevelse på webbplatsen.

 

8 Uppdatera er webbplats ofta

Håll webbplatsen aktiv och levande genom att löpande uppdatera texter, skriva blogginlägg eller lägga upp pressmeddelanden och nyhetsartiklar.

 

9 Gå inte i fällan att använda för lite text!

Använd inte små textvolymer som ska ge mersmak för att försöka få kunden nyfiken och intresserad så att dom ringer upp. Besökarna vill ha infon om ert företag och tjänster snabbt, och klickar sig vidare om de inte får det.
Dessutom är Google en textbaserad sökmotor och har strikta kriterier om hur mycket textvolym din webbplats bör innehålla för att den ska indexeras på bästa sätt.

 

10 Länka, länka och återigen länka till er webbplats

Detta tjatar vi mycket om. Länka flitigt! Länka till er webbplats i sociala medier, nyhetsbrev och bloggar. Det är ett av de mest effektiva sätten att driva trafik till din webbplats.

 

Lycka till i ert arbete!

 

Läs fler inlägg i vår blogg >>

Inläggets författare

Carl Johansson

Webb UI/UX Designer, Grafisk Formgivare,
Google Certifierad i Digital Marknadsföring
Driver webbyrån WebbDesignFabriken sedan 2010

Relaterade inlägg

Minimalistisk webbdesign är framtiden

Minimalistisk webbdesign är framtiden

Minimalistisk webbdesign kan även kallas för ett exempel på modern UX design En av de stora fördelarna med Minimalistisk webbdesign är att det hjälper dina besökare att tänka snabbare. I en tid då vi knappt har något tålamod kvar för sitta och läsa på webbplatser,...

Vad är skillnaden mellan Content writing och Copywriting

Vad är skillnaden mellan Content writing och Copywriting

Idag kan det vara lite svårt ibland att skilja på alla förkortningar, tekniska beskrivningar och framför allt titlar på folk som jobbar inom branschen. Vad innebär hens titel, vad gör den personen, vad är hens uppgifter med mera. En fråga som är hyfsat vanlig inom vår...

10 tips om hur du kan öka trafiken till din hemsida

Mer trafik innebär fler konverteringar och försäljningar för ditt företag. Men hur driver man då på trafiken till din webbplats? Det finns ett antal olika saker man kan göra för detta och egentligen är det ett arbete som aldrig tar slut. I grund och botten är det ju...

Vad är Content Marketing?

Vad är Content Marketing?   Content Marketing, även kallad Innehållsmarknadsföring, är en marknadsföringsstrategi som används för att attrahera, engagera och erhålla en publik genom dela relevanta artiklar, videos, podcasts och annan media. Detta...

Hur stoppar jag spam och skräppost

Få bort mycket av din skräppost Skräppost även kallad spam går ofta inte att stoppa helt, men där finns saker man kan göra för att decimera den kraftigt. Nedan följer lite tips om saker du kan göra för att få bort mycket av din spam/skräppost.   Var restriktiv...

Få uppdateringar via vårt nyhetsbrev!

Gillar ni snygga hemsidor
till grymma priser...

  

Söker ert företag en underleverantör av hemsidor?

Vår Webbyrå har samarbetat med större mediebyråer i över tio år och har en bred erfarenhet och kompetens av att driva och lansera webbplatser åt våra samarbetspartners. Vi är också erfarna av att arbeta med flera projekt åt gången och kunna leverera moderna och  kreativa slutprodukter. Har du ett företag som säljer hemsidor så kontakta oss så berättar vi gärna mer.

Webbyrå Malmö

Varumärket WebbDesignFabriken registrerades hösten 2004. Vi är en Webbyrå i Malmö, med lång erfarenhet av hemsidor och webbdesign. Vi lägger stor fokus på att utveckla tillgängliga moderna webbplatser. Och vi lämnar alltid garantier på våra arbeten - du betalar alltså inte förrän du är nöjd med hemsidan.

Kontakta oss

WebbDesignFabriken

Besöksadress:
Davidhallstorg 9
Malmö

Tel: 0700-43 16 04
info@webbdesignfabriken.se

Öppetider:
Mån-Fre kl. 10.00-17.00
Lör-Sön: Stängt

Vi är Google certifierade