1. Först och främst är det lite basic information. Vill kunden bygga en ny webbplats eller är det en befintlig som ska göras om?

När vi vet detta kan vi uppskatta hur mycket arbete hela projektet kommer att kräva av oss, samt lämna en rättvis offert.

2 Hur definierar kunden sitt företag i några få meningar?

Att ställa denna fråga kan vara särskilt fördelaktig när vår kunds verksamhet inte är så synlig från början. Dessutom kan vi börja avslöja viktiga detaljer, inklusive vad som motiverade kunden för att starta sitt företag samt kundens uppdrag, vision och värderingar. Denna typ av frågor gör det möjligt för oss att få inblick i saker som är viktigast för både våra kunder och deras målgrupp. Dessutom kan detta bli värdefullt om vår kund för exempel vill visa sitt företags historik på sin webbplats. Dessutom kan vår kunds bransch påverka vissa designelement i projektet. Dessa inkluderar sidornas struktur, viktiga funktioner som ska inkluderas och vilken typ av innehåll vi  behöver för att göra det mer märkbart. Till exempel, om vår kunds verksamhet är fotografering, kanske vi vill utforma en webbplats som innehåller deras arbete mer framträdande.

3 Vilka produkter eller tjänster erbjuder eller tillhandahåller kunden?

Vi försöker alltid få en bättre uppfattning om de produkter eller tjänster som våra kunder erbjuder och om deras affärsmodell. Då kan vi lättare avgöra vilken typ av webbdesign som är lämplig för kundens varumärke och de tjänster de vill marknadsföra. Som webbyrå måste man ofta gräva lite i kunders verksamhet och ta reda på hur det fungerar. Till exempel kan vår klient som upprätthåller en onlineprenumeration behöva bygga ett registreringsformulär. Å andra sidan kan de som säljer online kräva att vi skapar e-handelsfunktioner. Så för oss är det viktigt att identifiera kundens funktionskrav från början så vi kan avgöra om kundens föreslagna budget eller tidslinje är realistisk eller inte.
OBS! Vi vill tillägga här att vi på WebbDesignFabriken inte bygger E-handel för tillfället. Så exemplet ovan med E-handel är inte en aktuell procedur för oss för tillfället.

4.Vilken är kundens målgrupp?

Alla webbplatser har ett mål, och det är att vara relevant för dess målgrupp. Så bortsett från grundläggande kunddemografi som plats, kön och ålder, måste vi också känna till kundens bransch, jobbtitel, företagsstorlek och andra viktiga detaljer. Vi frågar ofta våra kunder om deras idealkunder behöver mer kunskap om deras produkter och tjänster eller om de är experter på vad de erbjuder.

5.Vad gör kundens företag unikt eller sticker ut?

Vem som helst skulle föredra en webbdesign som gör att de sticker ut från konkurrensen. Ett av de bästa sätten att uppnå detta är att känna till kundens konkurrensfördel eller unika försäljningsargument och göra det till kärnan på deras webbplats. Det kan vara allt från gratis produktfrakt, erbjuder de mest kostnadseffektiva tjänsterna med mera. När vi har en uppfattning om detta kan vi enkelt integrera designelement som kan ge kundens webbplatsbesökare bästa möjliga intryck av deras varumärke.

6. Vilka funktioner kan tillskrivas framgången för kundens webbplats?

Kundens svar beror i hög grad på hens nisch eller bransch, affärsmål och målgrupp. De kanske vill öka synligheten för sin webbplats på Google och andra sökmotorer, öka engagemanget eller öka försäljningen.

Ett av våra mål är att få en uppfattning om kundens problemområden. Detta för att kunna komma med en effektiv designlösning som använder viktiga principer för webbdesign. Svaret kan ibland vara integration av sociala medier eller ett enkelt kontaktformulär.

7. Vill kunden integrera innehållsmarknadsföring på sin webbplats?

Innehållsmarknadsföring är en avgörande leverans som kunden kan behöva, vilket också beror på deras målgrupp. Några av kraven för det slutliga resultatet kan inkludera artiklar, blogginlägg, media och så vidare.

Dessutom behöver vi veta om vår klient vill ha ett SEO-optimerat innehåll. Vissa kunder kanske också vill att deras webbplats ska implementeras med ett analysverktyg som Google Analyctic.

8. Vill kunden att vi ska hantera underhåll och i så fall vad är det som ska underhållas?

Att underhålla en webbplats och hålla den uppdaterad kräver ofta en hög arbetsbelastning. Som webbutvecklare är vi väl medvetna om detta. Vi har idag över fyra hundra kunder och kan självfallet inte hålla drift och underhåll till alla våra kunder. Därför är det viktigt att definiera kundens underhållsbehov av webbplatsen. Vi hjälper ofta till med enklare saker som driftfel, felsökningar, kontakt med webbhotell, men vi kan tyvärr inte driva webbplatser som för exempel lägga till nya produkter i webbshopar, skriva blogginlägg och driva sociala medier åt kunder.

9. Vilken budget har kunden?

Redan vid första kontakt tar vi reda på hur mycket kunden är villig att spendera. Detta hjälper så klart oss att bestämma omfattningen av webbplatsen.Detta hjälper oss att avgöra om vi är bästa webbyrån för klienten och vice versa.

10, Har kunden en deadline för lanseringen av sin webbplats?

En av de saker som kan påverka offerten är tidslinjen för när hela projektet ska vara klart. Detta gäller särskilt om hela vårt designteam måste arbeta extra timmar bara för att se till att ligga rätt i tidsschemat. Vi har en garanti att alltid hålla deadline och offererat pris – därför är det extra viktigt för oss att tömma kunden på all denna information och diskutera upplägget grundligt så båda parter är införstådda med kraven.

 

Är du intresserad av en ny hemsida. Kontakta oss för ett gratis designförslag >>

 

Prenumerera på vårt Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt Nyhetsbrev

Registrera dig nu och får exklusiva erbjudande. De senaste nyheterna! Inspiration, Guider, Tips med mera.

Grattis! Du prenumererar nu på vårt Nyhetsbrev.