Ring vår webbyrå 0700-43 16 040700-43 16 04      Maila vår Webbyrå info@webbdesignfabriken.se

Vad är Content Marketing? WebbDesignFabriken - Webbyrå Malmö

Vad är Content Marketing?

Publicerad hos WebbDesignFabriken

oktober 2, 2021

Vad är Content Marketing?

 

Content Marketing, även kallad Innehållsmarknadsföring, är en marknadsföringsstrategi som används för att attrahera, engagera och erhålla en publik genom dela relevanta artiklar, videos, podcasts och annan media. Detta tillvägagångssätt etablerar expertis, främjar varumärkeskännedom och håller ditt företag i åtanke när det är dags att köpa det du säljer.

Varför är Content Marketing så viktig?

Content marketing är en strategisk taktik som länge har visat sig fungera. Det ger också en konkurrensfördel för företag som använder det. Ta en titt på vad data säger om innehållsmarknadsföring:

  • Företag med bloggar får 67% fler leads än andra företag.
  • Företag som använder content marketing ser cirka 30% högre tillväxttakt än företag som inte använder den.
  • Sjuttiotvå procent av B2B-marknadsförare säger att innehållsmarknadsföring ökar engagemanget och antalet leads de genererar.

 

Fördelar med content marketing

Antalet besökare till din webbplats kommer börja öka
Content marketing kommer garanterat attrahera besökare till din webbplats. Relevant innehåll kommer göra så att du hamnar högre upp på sökmotorerna på fler sökfraser än tidigare, vilket i sin tur innebär fler konverteringar.

Du kommer få fler relevanta besökare
När du skriver artiklar och bloggar som har med dina tjänster och produkter att göra, kommer Google att snappa upp detta och få en bättre bild av vad din hemsida handlar om. Google kommer då placera dig högre vid sökningar som är relevanta till dina tjänster, produkter och det du gör, vilket leder till fler besökare som är direkt  intresserade av det du säljer. Om du använder Google Analyctic kommer du ganska fort upptäcka i statistiken att besökarna stannar längre på din sida.

Fler besökare återkommer till din hemsida
Om du skapar bra och intressant innehåll kommer ju fler besökare återkomma till din hemsida. Och vi brukar säga 10 knack ett tack. För chansen ökar ju att en av dina läsare konverterar till bli en kund.

Hur kommer man igång med sin Content Marketing?

Börja med att identifiera din målgrupp. För att skapa innehåll för en viss läsare bör du ha en bra uppfattning om deras prioriteringar, utmaningar och preferenser.

Bra innehåll att börja med är bloggar, E-böcker, FAQ sektioner och nyhetsbrev. Podcasts och instruktionsvideos är också utmärkta och väldigt populära verktyg för innehållsmarknadsföring, men dessa kräver mer arbete än ovan nämnda.

 

Här är några Exempel på Content Marketing:

En Restaurang kan för exempel skriva ett blogginlägg hur man planerar en stor studentmiddag på ett smidigt sätt.

En Webbyrå kan skriva ett blogginlägg om Innehållsmarknadsföring för visa expertis inom området.

Ett byggföretag kan skriva en artikel om “Vilka frågor man ställer innan man anlitar en hantverkare?”

 

Avslutningsvis

Content Marketing spelar en viktig roll när en kund är nära att köpa och ditt centrala budskap med din marknadsföring  bör vara din expertis, kunskap och de differentierande fördelarna med vad du säljer. Allt detta kan du visa upp och få fram på ett tydligt sätt via din innehållsmarknadsföring.

Ni förstår säkert nu var Content Marketing är för något och hur ni kan använda den, samt kanske ni har en hum om vad det kan göra för ert företag. Och kom ihåg att ingen är proffs från början. Övning ger färdighet, så börja arbeta med ert innehåll.

Läs mer om Digital Marknadsföring

Besök gärna vår bloggsajt på webbdesignfabriken.nu

Inläggets författare

Carl Johansson

Webb UI/UX Designer, Grafisk Formgivare,
Google Certifierad i Digital Marknadsföring
Driver webbyrån WebbDesignFabriken sedan 2010

Relaterade inlägg

10 Viktiga tips om din hemsidedesign

10 Viktiga tips om din hemsidedesign

Din startsida ger första intrycket av din hemsida och ditt varumärke, så du vill få designen rätt. Oavsett om du planerar en webbplatsdesign eller om du startar ditt företags webbplats för första gången är följande tips att tänka på. 1. Gör det direkt klart vad du...

Minimalistisk webbdesign är framtiden

Minimalistisk webbdesign är framtiden

Minimalistisk webbdesign kan även kallas för ett exempel på modern UX design En av de stora fördelarna med Minimalistisk webbdesign är att det hjälper dina besökare att tänka snabbare. I en tid då vi knappt har något tålamod kvar för sitta och läsa på webbplatser,...

10 tips om hur du kan öka trafiken till din hemsida

Mer trafik innebär fler konverteringar och försäljningar för ditt företag. Men hur driver man då på trafiken till din webbplats? Det finns ett antal olika saker man kan göra för detta och egentligen är det ett arbete som aldrig tar slut. I grund och botten är det ju...

Hur stoppar jag spam och skräppost

Få bort mycket av din skräppost Skräppost även kallad spam går ofta inte att stoppa helt, men där finns saker man kan göra för att decimera den kraftigt. Nedan följer lite tips om saker du kan göra för att få bort mycket av din spam/skräppost.   Var restriktiv...

Använd dina kundreferenser på rätt sätt

Kundreferenser är ett suveränt marknadsföringsverktyg Att inte använda kundreferenser på sin hemsida idag är ett stort misstag. Kundreferenser är ett av de bästa marknadsföringsverktygen som finns tillgängligt för dig - dessutom är det helt gratis. Den enda...

Bra webbdesign förbättrar din sökmotoroptimering

Kan webbdesign verkligen påverka SEO:n? Självklart kan det det! Google har alltid haft tydliga kriterier angående hemsidan webbdesign och hur sidan bör byggas i form av struktur och framför allt innehåll, samt att hemsidor ska vara responsiva och mobilanpassade. Och...

Få uppdateringar via vårt nyhetsbrev!

Gillar ni snygga hemsidor
till grymma priser...

  

Söker ert företag en underleverantör av hemsidor?

Vår Webbyrå har samarbetat med större mediebyråer i över tio år och har en bred erfarenhet och kompetens av att driva och lansera webbplatser åt våra samarbetspartners. Vi är också erfarna av att arbeta med flera projekt åt gången och kunna leverera moderna och  kreativa slutprodukter. Har du ett företag som säljer hemsidor så kontakta oss så berättar vi gärna mer.

Webbyrå Malmö

Varumärket WebbDesignFabriken registrerades hösten 2004. Vi är en Webbyrå i Malmö, med lång erfarenhet av hemsidor och webbdesign. Vi lägger stor fokus på att utveckla tillgängliga moderna webbplatser. Och vi lämnar alltid garantier på våra arbeten - du betalar alltså inte förrän du är nöjd med hemsidan.

Kontakta oss

WebbDesignFabriken

Besöksadress:
Davidhallstorg 9
Malmö

Tel: 0700-43 16 04
info@webbdesignfabriken.se

Öppetider:
Mån-Fre kl. 10.00-17.00
Lör-Sön: Stängt

Vi är Google certifierade