En liten snabbkurs i
Digital Marknadsföring

Här kan du lära dig mer om digital marknadsföring och förstå vad som är viktigt för just ditt företag och hur du etablerar en onlinenärvaro samt hjälper kunderna att komma i kontakt med dig och dina tjänster som du erbjuder.

Här finner du en liten introduktion till de olika marknadskanalerna

Hemsida

Hemsidan är ditt företags ansikte utåt så låt oss börja med några viktiga saker din hemsida måste uppfylla för synas och fungera bättre.

Läs mer

Först och främst måste din hemsida vara mobilanpassad idag. En stor procent av dina besökare besöker din hemsida via sina mobiltelefoner. Om din hemsida inte fungerar som den ska i mobiltelefoner tappar du ju en stor del av eventuella köpare.

Du kan enkelt ta reda på hur mobilanpassad din hemsida är. Öppna testverktyget för mobilanpassning och testa din hemsida i verktyget. https://testmysite.withgoogle.com

Din webbplats måste vara responsiv. Alltså byggd med en följsam design så att den visas på bästa möjliga sätt för så många kunder som möjligt och på alla typer av enheter.

Det är också viktigt att din hemsida är byggd enligt Googles kriterier. Sidan får inte vara för tungladdad. Navigationen ska vara tydlig så besökarna kan navigera sig lätt fram. Titlar och taggar på sidan ska informera Google och andra sökmotorer sidan innehåll på ett bra och tydligt sätt.

Nedan kan ni använda verktyg för att testa er hemsida.

Social Media

Med en välstrukturerad plan för sociala medier kan du spara både pengar och arbete. 

Läs mer

Börja med att ta reda på vilket socialt innehåll som fungerar bäst för dig och ditt företag, varför annonsering på sociala medier kan vara ett väldigt effektivt inslag i din strategi och hur du mäter resultatet så att du kan därefter optimera ditt innehåll.

Mobilanpassning & Mobilappar

Många undrar idag om man behöver en mobilapp när webbsidan redan är mobilanpassad? Det är ju lite beroende på verksamhetens inriktning.

Läs mer

Den största skillnaden mellan mobilanpassad hemsida och att ha hemsidan på en mobilapp, är att man kan använda mobilappen till skicka notiser. 

För exempel fastighetsbolag kan skicka ut viktiga meddelande direkt till hyresgäster via appen. Företag kan skicka ut specialerbjudande riktade till sina kunder med mera.

Det är absolut inget måste att både ha en mobilapp och en mobilanpassad hemsida. Dock är det ett måste att ha en mobilanpassad hemsida – oavsett om man har en app.

 

Om du redan har en webbplats, kan du ta reda på hur mobilanpassad den är. Öppna testverktyget för mobilanpassning och testa några av dina viktigaste webbsidor i verktyget. Klarar de testet?I så fall – grattis! Din webbplats är på god väg att vara optimerad för potentiella kunder i närheten. Upptäckte verktyget några fel? Ingen fara. Med hjälp av rekommendationerna i verktyget kan du prioritetsordna och åtgärda eventuella brister i mobilanpassningen.https://testmysite.withgoogle.com

U

Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering är ett evigt pågående arbete som man aldrig blir färdig med. Det finns inte längre någon snabb lösning för att ligga etta på sökmotorerna.

Läs mer

Sökmotoroptimering skall alltid starta med en analys av webbplatsen. Därefter kommer det absolut viktigaste steget, att identifiera sökorden som man vill optimera. Alltså sökfraserna som man vill synas så bra som möjligt på hos sökmotorerna.
Vi brukar rekommendera våra kunder att ta verkligen tid på er för att identifiera dom bästa sökfraserna för ert företag och verksamhet. Vad är viktigt att synas bra på – och detta är inte alltid så lätt. Det finns många verktyg här som man kan använda. Google erbjuder ett flertal mycket bra sådana.

När ni tagit fram era sökkriterier så är det bara att sätta igång med att börja sökmotoroptimera hemsidan. 

E-post och Nyhetsbrev

Nyhetsbrev och specialerbjudanden är en viktig del av din marknadsföringsplan. 

Läs mer

Med nyhetsbrev kan du skapa och stärka relationerna med dina kunder.

Man förnyar och ändrar kampanjer hela tiden, men målet förblir hela tiden detsamma. Du vill skapa nyhetsutskick som leder till att fånga mottagarnas uppmärksamhet och såklart även uppmuntra till handling/konvertering.

Det bästa sättet att fånga mottagarens uppmärksamhet är kundens namn. Det bästa sättet att uppmuntra kundern till handling är en engagerande fråga eller ett intresseväckande påstående.

En annan sak som är viktigt är att hålla ditt nyhetsbrev kort och koncist. Inga långa utlägg. Alltså inte för mycket text.

Innehållsmarknadsföring

Innehållsmarknadsföring är ett väldigt effektivt och modernt verktyg som hjälper dig att förbättra din synlighet bland all konkurrensen.

Läs mer

Innehållsmarknadsföring kommer hjälpa dig att bygga en starkare varumärkesidentitet och därav komma i kontakt med rätt målgrupp för dig och ditt företag.

Innehåll är så mycket mer än bara text. Det är bilder, videos, blogginlägg, faktablad animerade bildspel med mera. Det kan till exempel också vara en rolig tävling på din hemsida som engarerar din målgrupp. 

Digitala budskap

Man kan säga att digital marknadsföring är budskap som förmedlas via digitala kanaler. Marknadsföringen ska i sin tur ge fler kunder och affärer – mer business rent ut sagt – till företagen i fråga.

Fördelarna

Fördelarna med digital marknadsföring jämfört mer traditionell marknadsföring är bland annat att den är billigare. Tycker man om att jobba lite själv med bloggar och sociala medier, kan den nästan bli intill gratis.

Resultatet

Det kan både vara spännande och roligt att se resultatet av ditt marknadsföringsarbete. Framför allt när du börjar klättra hos Googles index och telefonen börjar ringa lite mer. 

Verktyg för mäta

Idag finns det ju utmärkta verktyg just för att mäta dina resultat. Dessutom är dom bästa av dessa tjänster helt gratis. Vi rekommenderar absolut att ni reggar er hos Google Analytics och Google Search Console.

Kontakta oss redan idag för prata lite om ert nya projekt

Ni kan även ringa oss direkt på
0700- 43 16 04
Våra telefontider:
Mån-Fre kl. 09.00 – 17.00

Läs mer här om hur våra
designförslag fungerar >>

GDPR

Ring oss