Hjälpa kunder med att byta leverantör
Vi som webbyrå anlitas med jämna mellanrum med att hjälpa kunder att byta hostingleverantörer, e-post och domänleverantörer. Och ganska ofta upplever vi att vissa i branschen kan ta hutlösa priser för abonnemangs- och prenumerationstjänster. Det kan vara allt från E-posttjänster till förlängningar av domäner. Och vi har insett att det är svårt för kunder att känna till om dom betalar just överpriser för sina tjänster, därför tänkte vi att skriva denna artikel om vad saker bör kosta i runda tal. Det kan vara bra att ha lite riktlinjer från någon som är insatt i branschen och kan ge ett bra hum om vad saker och ting ska kosta många gånger.
Domäner
Vi börjar med domäner. Man måste ju först och främst ha en domän för kunna ha E-postadresser och hemsida knutit till ett visst namn. Du kan idag köpa din egen domän från tusentals registrarer online. Om du vänt dig till en webbyrå som ska hjälpa dig starta upp en hemsida, så är det vanligt att dom kan registrera din domän också.
Vad ska då en domän kosta?
För att registrera en domän i ett år, vilket är det vanligaste alternativet och där du förlänger domänen varje år, bör det ligga på ungefär 120-200kr för en ,se, .nu, .eu eller .com domän.
Märk väl att vissa nya domäner med ändelser som .shop .global .site är ofta betydligt dyrare och ligger kanske runt 300-400kr per år att registrera.
Nyligen talade vi med en kund där dom betalat 1200kr per år för sin .se domän hos sin webbyrå, vilket är helt galet. Att registrera en domän är inget avancerat. Det tar några minuter för webbyrån att registrera en domän eller att förlänga den och att lägga på en sådan stor avgift är hutlöst.
Vi rekommenderar alltid Loopia för att registrera domäner. Det är et av Sveriges större webbhotell, och dom har alltid bra priser och en fantastisk telefonsupport som alltid villiga att hjälpa till om du är ny på det.
E-post
Vad ska E-posthantering kosta?
Det finns idag många utmärkta E-posttjänster, som Office och Gmail. Och glöm inte att Gmail är gratis. Vill man ha samma namn som sin domän, vilket rätt många vill, så finns det olika lösningar för detta. En lösning är att lägga upp det på samma webbhotell som man har eller ska lägga sin hemsida och domän hos. Ett tips här är att så klart kolla priset, och sen kolla så man inte får bara ett litet utrymme för E-posten. Man bör minst ha en 30-40 GB utrymme för E-post – och det är minimum tycker vi. Dessutom bör E-posten ingå i webbhotellets paket. Du bör inte betala extra för E-post.
Vi har stött på många oseriösa webbhotell genom åren som tagit extra betalat för E-posten, och haft väldigt snåla utrymme för E-post där den stängs ned om man överskrider utrymmet – vilket egentligen är helt galet.
Kontrollera alltid E-postutrymmet hos ditt webbhotell och ingår inte E-posten så se dig omkring. Du kan säkert hitta ett bättre.
Vi rekommenderar Loopia och Gmail.
Webbhotell
Gällande webbhotell är det lite svårare att säga ett ungefärligt pris, då det kan ingå en stor variation av tjänster och webbhotellen har ofta unika sådana. Ska vi generalisera lite så kan man säga att om du inte har specifika serverkrav och ska ha ett standard webbhotell, där det ingår E-post, SSL, Minst 50GB utrymme, och användarvänliga servrar där du kan installera WordPress, webbshopar med mera så bör det kanske ligga mellan 1000kr – 2000kr per år. Som sagt det varierar lite pga tjänsterna. Vi hjälpte nyligen en kund att byta webbhotell då dom betalade nästan 4000kr per år och då ingick inte SSL, och dom hade bara 1GB för sin E-post. Det var helt på tok för dyrt för denna tjänsten.
Ett tips kan vara att surfa runt lite på olika webbhotell. Läs vad deras paket innehåller. Ofta är detta tydlig information – i alla fall hos de seriösa webbhotellen. Ganska snabbt lär du dig vad ett normalpris kan vara för just din webblösning.
Hemsida
Vi sparade det svåraste till sist. Vi får frågan nästan dagligen; Vad kostar en hemsida? Och alltid måste vi besvara frågan med en frågor. Hur stor hemsida talar vi om? Även om vi låter som en politiker många gånger när vi får frågan så kan vi inte ge ett korrekt och rättvist pris om vi inte vet med om hemsidans storlek, utformning och vad den ska innehålla. Ska det finnas en webbshop? Eller ska det kanske bara displayas produkter på sidan utan priser och köpfunktion? Ska det bara vara en enkel presentationssida? osv.
Vi har idag en offert online som ni kan prova här. Förhoppningsvis kan den hjälpa er en hel del när det gäller få fram ett pris på er hemsida? Vi försöker alltid ligga på billiga priser och bra tjänster. Tänk på att vi bygger alltid i WordPress, världens med använda plattform idag, om ni jämför med andra.
Vad ska alltid ingå när man köper en hemsida?
- Din hemsida ska vara responsiv och byggd för alla enheter idag. Mobiltelefoner, Plattor och stationära datorer.
- Du ska kunna uppdatera hemsidan själv. Då binder du dig inte till att du alltid måste skicka in ändringarna till webbyrån och sen vänta på dem för att det ska bli gjort.
- Helst ska din hemsida vara byggd i en bra plattform som inte blir ouppdaterad efter bara några år. Tänk på att Google och webbläsare uppdaterar sina kriterier flera gånger om året.
- Din hemsida ska ha ett skydd. En brandvägg är ett måste idag då det hackas tusentals sidor dagligen.
- Din sida ska ha ett SSL certifikat.
- Du bör skaffa ett fristående webbhotell. Med andra ord ha inte hemsidan hos webbyrån. Detta kan komplicera saker väldigt mycket har vi lärt oss genom åren, då vi hjälp kunder att kunna komma åt sina uppgifter efter webbyrån som byggt sidan kanske gått i konkurs eller stängt ned sin verksamhet. Vi har även varit med om ett par skrämmande fall där kunder förlorat sina hemsidor och E-post under en viss tid, vilket kan vara förödande.
- Du behöver inte ha en prenumerationstjänst. Detta är ofta dyrt och onödigt i många fall. Du kan istället välja att betala vid tillfälle du behöver byråns tjänst – ofta är detta ett billigare alternativ än att betala varje månad för något man inte utnyttjar.
Slutord. Kolla alltid runt. Ta in flera offerter. Våga fråga obekväma frågor. För exempel varför kostar den tjänsten så mycket osv. Bind dig inte till något. Skaffa inga långa prenumerationstjänster.
Här kan ni läsa mer om köpa hemsida >
10 Viktiga tips om din hemsidedesign
Din startsida ger första intrycket av din hemsida och ditt varumärke, så du vill få designen rätt. Oavsett om du planerar en webbplatsdesign eller om du startar ditt företags webbplats för första gången är följande tips att tänka på. 1. Gör det direkt klart vad du...
Minimalistisk webbdesign är framtiden
Minimalistisk webbdesign kan även kallas för ett exempel på modern UX design En av de stora fördelarna med Minimalistisk webbdesign är att det hjälper dina besökare att tänka snabbare. I en tid då vi knappt har något tålamod kvar för sitta och läsa på webbplatser,...
Vad är skillnaden mellan Content writing och Copywriting
Idag kan det vara lite svårt ibland att skilja på alla förkortningar, tekniska beskrivningar och framför allt titlar på folk som jobbar inom branschen. Vad innebär hens titel, vad gör den personen, vad är hens uppgifter med mera. En fråga som är hyfsat vanlig inom vår...
Små saker som många glömmer bort gällande hemsidor, men som är viktiga för Google
Det finns många saker att tänka på när man ska lansera en webbplats, och det kan många gånger vara en teknisk utmaning att få allting rätt och inte glömma något. Dock stöter vi ofta på inom vår bransch hemsidor där vissa saker har blivit bortglömda i...