Kundreferenser är ett suveränt marknadsföringsverktyg
Att inte använda kundreferenser på sin hemsida idag är ett stort misstag. Kundreferenser är ett av de bästa marknadsföringsverktygen som finns tillgängligt för dig – dessutom är det helt gratis. Den enda förutsättningen är att du har nöjda kunder.
Det är så att de flesta av oss litar mer på någon som framgångsrikt använt en produkt eller tjänst och skriver om det – än en försäljare som försöker sälja tjänsten eller produkten till oss.
Det är ju viktigt att kunna etablera ett förtroende gentemot kunden och detta kan man ofta göra genom kundreferenser som visar på att ditt företag är seriöst och du är mån om dina kundrelationer. Men du kan också välja ut specifika kundreferenser och rikta dem mot särskilda kundgrupper på ett strategiskt sätt. Ett sätt som tar bort specifika tvivel som vissa av dina kunder kan ha angående dina tjänster och produkter.
Använd dina referenser på rätt sätt
För exempel om du har kunder som emellanåt kan ifrågasätta priser på vissa produkter eller tjänster, då kan det vara bra att välja ut en referens där en kund kanske berättar hur prisvärdiga era tjänster/produkter hen upplevde dem. Detta kan i många fall ta bort tvivlet hos kunder som tycker ni har höga priser och leda dem över inköpströskeln.
Ett annat exempel kan vara att du stöter på kunder som har snäva tidsmarginaler. Då kan det vara utmärkt att ha en referens som tar upp hur snabb service ni erbjuder. Har du ingen sådan referens så be dina kunder om en sådan, då kan du använda den för att minska tvivel hos kunder som undrar om ni klarar deadline för vissa projekt.
Ett tredje alternativ kan vara att använda en referens som visar på en bra support. Ett vanligt tvivel hos många kunder idag är att de befarar att de inte får en tillfredställande garanti och support på varan eller tjänster dom köper, och att de står helt ensamma utan hjälp och support.
Med andra ord du kan alltså använda dina referenser och inrikta dom direkt till kundgrupper som du vet kan vara tveksamma till vissa tjänster eller produkter i ditt utbud. Detta gör att dom får en bättre inblick i hur ditt företag sköter era tjänster. Det skapar en trygghet hos köparen som dom ofta inte kan få på annat sätt.
Viktigt att tänka på
- Fabricera aldrig dina egna referenser – Det straffar sig i längden och kommer ha en stor negativ inverkan
- Ha alltid kundens tillåtelse att använda kundreferensen – Det händer oftare än man tror att företag använder kundreferenser utan tillåtelse
- Redigera inte kundreferenserna själv för att de ska låta bättre i dina öron. Det är lätt att dom tappar sin genuinitet
Använd Googles kundreferenser
Det är en bra idé att använda Google referenser utöver dina kundreferenser som du har upplagt på din hemsida. Det gör att kunder kan direkt se referenser i det organiska indexet när de söker på ditt företag och det ger dina omdömen en starkare digital närvaro. Kunder behöver inte ens befinna sig på din hemsida för kunna se vad andra skrivit och recenserat om ditt företag. Detta är bra med förutsättning att du har helst femstjärniga referenser.
Får du dåliga referenser på Google så kan det tyvärr skapa problem och få en negativ inverkan; Google är tydliga med att dom inte tar bort dåliga referenser då de inte kan avgöra om dessa är berättigade eller ej.
Det händer ju tyvärr – inte alltför sällan – att konkurrenter eller personer skapar falska konton på Google för att kunna spamma företag med dåliga referenser. Skulle detta hända så bör man ändå kontakta Google.
Men i slutänden skulle vi ändå rekommendera Googles referenser. Det är ett fantastisk verktyg för din marknadsföring.
Du kan lägga in länkar på din hemsida och i din E-post som leder till din Googlesida, så kunder enkelt kan lämna ett omdöme på dig och ditt företag.
*Du behöver ett Google My Business konto för att kunna börja använda Googles referenser.