Ring vår webbyrå 0700-43 16 040700-43 16 04      Maila vår Webbyrå info@webbdesignfabriken.se

Nya rankingfaktorer från Google som är viktiga för din hemsida

Nya rankingfaktorer från Google som är viktiga för din hemsida

Publicerad hos WebbDesignFabriken

april 16, 2021

Här följer de tre delarna som man ska fokusera på.

LCP står för Largest contentful paint  – och betyder hur snabbt din hemsida laddar

Man kan säga att det lite krasst innebär hur snabbt dina besökare kan se majoriteten av innehållet på din hemsida. Som många känner till kan man ibland gå in på sidor där det tar en stund innan allting kommer upp. Det är ganska vanligt att det laddar långsamt på stora nyhetssidor och facebook när man tittar på en stationär dator. Dom flesta har nog varit med om detta.

Hur kan man då som hemsideägare göra för att hemsidan inte ska ladda långsamt?

Först och främst använd inte för stora och tunga bilder

Ska man använda videos på hemsidan så se till att dem är komprimerade och inte för långa. Har man möjlighet att importera dem från Vimeo eller Youtube kan detta vara en bra lösning.

Ha hemsidan på ett bra webbhotell med snabba servrar. – Detta är jätteviktigt! Sök gärna runt och Googla för läsa recensioner om olika webbhotell för skapa en uppfattning marknaden.

First Input Delay (FID) betyder egentligen hur snabbt kan dina besökare börja klicka och använda hemsidan

Den andra delen som Google ser som en viktig faktor för användarupplevelsen är interagerandet med webbplatsen. För exempel att du klickar på en Call to Action eller knapp och hur lång tid det tar för hemsidan att vidarebefodra dig till en undersida eller annan integrering. Ju kortare tid detta tar, desto bättre är användarupplevelsen och då får webbplatsen högre rankingpoäng. Google anser att din webbplats skall ha en FID på mindre än 100 millisekunder. Läs mer om FID och hur det mäts på Googles webbplats. Klicka här för info på engelska

Cumulative Layout Shift (CLS)  betyder hur många uppdateringar på webbplatsen som sker

Cumulative Layout Shift (CLS) är den tredje faktoren som Google fokuserar på för höja användarupplevelsen. För att förklara det så enkelt som möjligt, kan man säga att den mäter oväntade förändringar som sker på hemsidan och i dess layout. För exempel har dom flesta av oss säkert varit med om frustrationen när man ska klicka på en knapp eller länk och i sista sekund så flyttar den på sig och du råkar klicka på något helt annat. För att det ska vara en bra användarupplevelse enligt Googles nya direktiv ska CLS-värdet så lågt som möjligt.

Page Experience Ranking är idag ganska brett

Page Experience Ranking är en bedömning av användarupplevelsen och innefattar ovan nämnda faktorer tillsammans med saker som webbplatsen mobilvänlighet, hur säker,den är och om hemsidan har ett SSL-certifikat.

Saker som extra brandvägg, tydligt GDPR innehåll, bra texter, tydlig navigering, inte för tunga filer och content kommer alltid få fördel hos Google jämfört med sidor som inte uppfyller Googles kriterier.

Vill ni ha mer expertis angående Googles kriterier och i hur hemsidor ska byggas och struktureras så hör gärna av er till oss. Vi älskar prata hemsidor.

Läs fler inlägg >>

Inläggets författare

Carl Johansson

Webb UI/UX Designer, Grafisk Formgivare,
Google Certifierad i Digital Marknadsföring
Driver webbyrån WebbDesignFabriken sedan 2010

Relaterade inlägg

Hur du får fler kunder till ditt företag genom din hemsida

Hur du får fler kunder till ditt företag genom din hemsida

Att skaffa fler kunder genom din hemsida är en viktig och lönsam strategi för företag i dagens digitala era. Genom att optimera din webbplats kan du öka synligheten, locka besökare och konvertera dem till potentiella kunder. Här är några tips för att maximera din...

10 Viktiga tips om din hemsidedesign

10 Viktiga tips om din hemsidedesign

Din startsida ger första intrycket av din hemsida och ditt varumärke, så du vill få designen rätt. Oavsett om du planerar en webbplatsdesign eller om du startar ditt företags webbplats för första gången är följande tips att tänka på. 1. Gör det direkt klart vad du...

10 tips om hur du kan öka trafiken till din hemsida

Mer trafik innebär fler konverteringar och försäljningar för ditt företag. Men hur driver man då på trafiken till din webbplats? Det finns ett antal olika saker man kan göra för detta och egentligen är det ett arbete som aldrig tar slut. I grund och botten är det ju...

Vad är Content Marketing?

Vad är Content Marketing?   Content Marketing, även kallad Innehållsmarknadsföring, är en marknadsföringsstrategi som används för att attrahera, engagera och erhålla en publik genom dela relevanta artiklar, videos, podcasts och annan media. Detta...

Hur stoppar jag spam och skräppost

Få bort mycket av din skräppost Skräppost även kallad spam går ofta inte att stoppa helt, men där finns saker man kan göra för att decimera den kraftigt. Nedan följer lite tips om saker du kan göra för att få bort mycket av din spam/skräppost.   Var restriktiv...

Få uppdateringar via vårt nyhetsbrev!

En Webbyrå i Malmö som älskar bygga hemsidor... till bra priser

  

Söker ert företag en underleverantör av hemsidor?

Vår Webbyrå har samarbetat med större mediebyråer i över tio år och har en bred erfarenhet och kompetens av att driva och lansera webbplatser åt våra samarbetspartners. Vi är också erfarna av att arbeta med flera projekt åt gången och kunna leverera moderna och  kreativa slutprodukter. Har du ett företag som säljer hemsidor så kontakta oss så berättar vi gärna mer.

Webbyrå Malmö

Varumärket WebbDesignFabriken registrerades hösten 2004. Vi är en Webbyrå i Malmö, med lång erfarenhet av hemsidor och webbdesign. Vi lägger stor fokus på att utveckla tillgängliga moderna webbplatser. Och vi lämnar alltid garantier på våra arbeten - du betalar alltså inte förrän du är nöjd med hemsidan.

Kontakta oss

WebbDesignFabriken

Besöksadress:
Davidhallstorg 9
Malmö

Tel: 0700-43 16 04
info@webbdesignfabriken.se

Öppetider:
Mån-Fre kl. 10.00-17.00
Lör-Sön: Stängt

Vi är Google certifierade