Ring vår webbyrå 0700-43 16 040700-43 16 04      Maila vår Webbyrå info@webbdesignfabriken.se

Minimalistisk webbdesign - WebbDesignFabriken, en Webbyrå i Malmö

Minimalistisk webbdesign är framtiden

Publicerad hos WebbDesignFabriken

januari 6, 2022

Minimalistisk webbdesign kan även kallas för ett exempel på modern UX design

En av de stora fördelarna med Minimalistisk webbdesign är att det hjälper dina besökare att tänka snabbare. I en tid då vi knappt har något tålamod kvar för sitta och läsa på webbplatser, blir den minimalistiska webbdesignen allt viktigare och spelar en stor roll i den digitala marknadsföringen och hur du kan få fler konverteringar via din hemsida.

Men låt oss börja med att förklara lite mer om minimalistisk design och vad det egentligen är.

Exempel på minimalistisk webbdesign

För att ni ska få en tydlig bild av hur minimalistisk webbdesign kan se ut så tar vi ett bra exempel på en minimalistisk webbplats som dom flesta känner till, eller som är enkelt att surfa in på och studera. Exemplet är Apples hemsida. Ett ledande företag inom teknologi, men kanske också ledande företag inom webbdesign. Dom har i många år anammat minimalistisk design, och stor del av deras varumärke är ju i samma stil. Genialiskt skulle vi vilja säga.

Färgerna spelar en väldigt stor roll i din webbdesign

För att bryta ned det lite så kan man börja med att titta på färgerna på Apples hemsida. Det är mycket i svart, vitt och ljusgrått. Det blir alltså inga starka färger som stör. Det är både behagligare för besökarens ögon och hans tänkande.  Färger symboliserar ingenting så besökaren blir inte distraherad och behöver heller inte tänka på vad en massa olika färger betyder. Strategiskt har man alltså valt bort mycket färger men ändå skapat en väldigt snygg och användarvänlig design.

För exempel en vit bakgrund gör att call to action, knappar (knappar som ska klickas på för gå vidare) och erbjudande står ut väldigt mycket utan att man behöver använda starka färger. Vem har inte kommit in på en hemsida där allting känns bluddrigt i ett hav av färger. Och det kan kännas som allting är ett erbjudande, eller ännu värre så missar du erbjudandena för du drunknar snabbt i färghavet. Det vita ger helt enkelt en större impakt på besökarna. Med andra ord så blir kraftfullare trots brist på starka förger.
Dessutom blir det mycket enklare för dig eller din webbdesigner att jobba kontinuerligt med erbjudanden och viktiga texter som ska synas bra på sidan – utan då att använda alla färger på färgskalan.

Minimalistisk webbdesign kräver dock mer planering

Vad som är viktigt just när man bygger med minimalistisk webbdesign är att planera sin hemsida grundligt. Man bör försöka ha en någorlunda bra vision av hur hemsidan ska byggas innan man startar med projektet. Självklart hjälper ju Webbyråer och Webbdesigners till med denna planering. Om inte så välj en annan hemsideleverantör, för det är ju viktigt för det fortsatta arbetet att just detta blir bra.

Innehållet ska anpassas för din minimalistiska design

Webbtexter
Webbtexterna ska informera tydligt vad man vill förmedla på sin hemsida. Produkter, tjänster och annan viktig information. Man kan inte ha för mycket text, framför allt på första sidan, när man bygger minimalistiskt så det är viktigt att göra den dynamisk och planera och skräddarsy innehållet. Få fram ditt budskap tidigt och krångla inte till det! Det kan vara exempel: Vi är en webbyrå som hjälpt företag med webblösningar sen 2009. Med den meningen får vi både fram hur länge vi funnits, vilket signalerar erfarenhet, och sen vad vi gör. Vi hjälper företag med webblösnnigar. Enkelt och lite dynamiskt.
Googles kriterier är minst tre hundra ord på första sidan. Detta kan många vara en utmaning att få in så mycket text i den minimalistiska designen. Men det går absolut. Med planering går det mesta!

Bilderna
Bilderna ska gärna vara lite personliga och unika. Detta är oavsett om man bygger med minimalistisk webbdesign eller vanlig webbdesign. Bilder på personal och miljöer i företaget är alltid ett bra val. Här ska man dock tänka på färgerna i bilderna. Svart och vita bilder är idag vanligt att man använder i minimalistisk design. En liten varning gällande bilder är att man ska inte använda för mycket köpta bilder då detta blir opersonligt och kan ge en negativ effekt för besökarna på hemsidan.

Navigation
Sidan måste vara lättnavigerad. Det är en stor del av minimalistisk design. Det ska vara enkelt att se hur man kan gå vidare på webbplatsen och även enkelt att upptäcka Call to action-knappar. Precis som designen kräver navigeringen också mycket planering. Vi brukar alltid föreslå och rekommendera våra kunder att använda en tydlig menystruktur som gör det enkelt för besökarna att navigera i.

Less is more

Slutligen tänk less is more när du planerar din nästa hemsida i minimalistisk webbdesign. Och har du inte börjat planera den ännu så är det hög tid nu att hoppa på tåget. Kontakta oss gärna så hjälper vi er.

Minimalistisk webbdesign bör vara ett måste i din framtida webbproduktion.

 

Inläggets författare

Carl Johansson

Webb UI/UX Designer, Grafisk Formgivare,
Google Certifierad i Digital Marknadsföring
Driver webbyrån WebbDesignFabriken sedan 2010

Relaterade inlägg

Så kan AI förbättra din marknadsföring

Så kan AI förbättra din marknadsföring

AI: Framtidens marknadsföring Marknadsföring är en viktig del av varje företags strategi. Men marknadsföringen står inför stora utmaningar i dagens digitala och konkurrensutsatta värld. Hur kan företag nå ut till sina kunder på ett effektivt och engagerande sätt?...

Hur du får fler kunder till ditt företag genom din hemsida

Hur du får fler kunder till ditt företag genom din hemsida

Att skaffa fler kunder genom din hemsida är en viktig och lönsam strategi för företag i dagens digitala era. Genom att optimera din webbplats kan du öka synligheten, locka besökare och konvertera dem till potentiella kunder. Här är några tips för att maximera din...

10 Viktiga tips om din hemsidedesign

Din startsida ger första intrycket av din hemsida och ditt varumärke, så du vill få designen rätt. Oavsett om du planerar en webbplatsdesign eller om du startar ditt företags webbplats för första gången är följande tips att tänka på. 1. Gör det direkt klart vad du...

Vad är skillnaden mellan Content writing och Copywriting

Idag kan det vara lite svårt ibland att skilja på alla förkortningar, tekniska beskrivningar och framför allt titlar på folk som jobbar inom branschen. Vad innebär hens titel, vad gör den personen, vad är hens uppgifter med mera. En fråga som är hyfsat vanlig inom vår...

10 tips om hur du kan öka trafiken till din hemsida

Mer trafik innebär fler konverteringar och försäljningar för ditt företag. Men hur driver man då på trafiken till din webbplats? Det finns ett antal olika saker man kan göra för detta och egentligen är det ett arbete som aldrig tar slut. I grund och botten är det ju...

Få uppdateringar via vårt nyhetsbrev!

Gillar ni snygga hemsidor
till grymma priser...

  

Söker ert företag en underleverantör av hemsidor?

Vår Webbyrå har samarbetat med större mediebyråer i över tio år och har en bred erfarenhet och kompetens av att driva och lansera webbplatser åt våra samarbetspartners. Vi är också erfarna av att arbeta med flera projekt åt gången och kunna leverera moderna och  kreativa slutprodukter. Har du ett företag som säljer hemsidor så kontakta oss så berättar vi gärna mer.

Webbyrå Malmö

Varumärket WebbDesignFabriken registrerades hösten 2004. Vi är en Webbyrå i Malmö, med lång erfarenhet av hemsidor och webbdesign. Vi lägger stor fokus på att utveckla tillgängliga moderna webbplatser. Och vi lämnar alltid garantier på våra arbeten - du betalar alltså inte förrän du är nöjd med hemsidan.

Kontakta oss

WebbDesignFabriken

Besöksadress:
Davidhallstorg 9
Malmö

Tel: 0700-43 16 04
info@webbdesignfabriken.se

Öppetider:
Mån-Fre kl. 10.00-17.00
Lör-Sön: Stängt

Vi är Google certifierade