Tips för sökmotoroptimering

10 klockrena tips gällande sökmotoroptimering

Publicerad hos WebbDesignFabriken

mars 14, 2020

1. Identifiera dina sökord

Detta är A och O i all sökmotoroptimering. Försök verkligen hitta sökord som speglar din verksamhet och gå inte för brett. Om du för exempel är bröllopsfotograf så hjälper inte sökordet bröllop dig något vidare. Folk som klickar in på bröllop är ofta mer intresserade av bröllopet än snubben som tar fotografierna på själva högtiden. Det finns många bra gratisverktyg som kan hjälpa dig att hitta bra relevanta sökord för din webbplats. Nedan ser du tre marknadsledande sådana:

 

2. Google analyctics

Ha Google analyctics installerat redan från start så att du kan följa processen och få den exakta statistiken av jobbet du lägger ner på din SEO. Viktigt att kunna mäta dina framgånga

3. Meta beskrivningar

Skriv unika och relevanta metabeskrivningar för varje sida på din webbplats. Det tar inte lång tid och det är absolut värt det.

4.URL:er

Använd endast läsbara, meningsfulla och RELEVANTA URL:er. Relevansen är så viktig!

5. Tänk alltid på din pagespeed

Ta bort allt som saktar ner din webbplats. Det finns mycket som kan sakta ner din webbplats. Det bästa sättet att kontrollera vad som saktar ner din hemsida är verktyg/webbplatser som Google Pagespeed och GT Metrix. Dessa är gratis och fantastiska verktyg som kan hjälpa dig mycket för undersöka din webbplats och se om allt står rätt till.

6. Länka, länka och länka

Länka till andra webbplatser med relevant innehåll.

7. Skriv för människor

Skriv för människorförst, sökmotorer i andra hand. Webbtexter är ytterst viktigt då Google är en väldigt textbaserad sökmotor. Relevant kvalitativt innehåll i dina texter är A och O idag. Vi kan inte understryka detta tillräckligt! Google indexerar dig efter din relevans och kvalitén på dina texter. För exempel, har du en bilverkstad och vill synas bra på just ordet bilverkstad. Då ska ordet bilverkstad förekomma cirka 2,5 procent i texten som ska bestå av minst tre hundra ord. Bilverkstad ska även förekomma i rubriken, underrubrikerna, URL:en, metabeskrivningen och i dina bildtexter. Google vill helt enkelt se att denna sidan handlar om bilverkstad.

8. Bygg med sociala signaler.

 

9. Uppmuntra andra pålitliga webbplatser att länka till dig.

Det kan vara samarbetspartner, eller kanske kunder till dig. Det är viktigt att få inlänkar till din sida. Google ser detta som en sorts referens. Ju fler inlänkar desto bättre ranking hos Google. Dock var lite försiktig. Du vill inte ha inlänkar från oseriösa sidor. Detta kan ha en negativ effekt på din placering på Google.

10. Skapa och publicera unikt

Skapa och publicera unikt innehåll konsekvent för att förbättra dina rankningar. Starta en blogg. Dela med dig av dina kunskaper. Dessa texter kommer ju på ett naturligt sätt innehålla dina sökord, och detta uppmärksammas av Google. När du skriver dina texter så tänk så här: Be so good that Google cant ignore you!

 

 

Inläggets författare

Carl Johansson

Webb UI/UX Designer, Grafisk Formgivare,
Google Certifierad i Digital Marknadsföring
Driver webbyrån WebbDesignFabriken sedan 2010

Relaterade inlägg

Minimalistisk webbdesign är framtiden

Minimalistisk webbdesign är framtiden

Minimalistisk webbdesign kan även kallas för ett exempel på modern UX design En av de stora fördelarna med Minimalistisk webbdesign är att det hjälper dina besökare att tänka snabbare. I en tid då vi knappt har något tålamod kvar för sitta och läsa på webbplatser,...

Vad är skillnaden mellan Content writing och Copywriting

Vad är skillnaden mellan Content writing och Copywriting

Idag kan det vara lite svårt ibland att skilja på alla förkortningar, tekniska beskrivningar och framför allt titlar på folk som jobbar inom branschen. Vad innebär hens titel, vad gör den personen, vad är hens uppgifter med mera. En fråga som är hyfsat vanlig inom vår...

10 tips om hur du kan öka trafiken till din hemsida

Mer trafik innebär fler konverteringar och försäljningar för ditt företag. Men hur driver man då på trafiken till din webbplats? Det finns ett antal olika saker man kan göra för detta och egentligen är det ett arbete som aldrig tar slut. I grund och botten är det ju...

Vad är Content Marketing?

Vad är Content Marketing?   Content Marketing, även kallad Innehållsmarknadsföring, är en marknadsföringsstrategi som används för att attrahera, engagera och erhålla en publik genom dela relevanta artiklar, videos, podcasts och annan media. Detta...

Hur stoppar jag spam och skräppost

Få bort mycket av din skräppost Skräppost även kallad spam går ofta inte att stoppa helt, men där finns saker man kan göra för att decimera den kraftigt. Nedan följer lite tips om saker du kan göra för att få bort mycket av din spam/skräppost.   Var restriktiv...

Få uppdateringar via vårt nyhetsbrev!

Gillar ni snygga hemsidor
till grymma priser...

  

Söker ert företag en underleverantör av hemsidor?

Vår Webbyrå har samarbetat med större mediebyråer i över tio år och har en bred erfarenhet och kompetens av att driva och lansera webbplatser åt våra samarbetspartners. Vi är också erfarna av att arbeta med flera projekt åt gången och kunna leverera moderna och  kreativa slutprodukter. Har du ett företag som säljer hemsidor så kontakta oss så berättar vi gärna mer.

Webbyrå Malmö

Varumärket WebbDesignFabriken registrerades hösten 2004. Vi är en Webbyrå i Malmö, med lång erfarenhet av hemsidor och webbdesign. Vi lägger stor fokus på att utveckla tillgängliga moderna webbplatser. Och vi lämnar alltid garantier på våra arbeten - du betalar alltså inte förrän du är nöjd med hemsidan.

Kontakta oss

WebbDesignFabriken

Besöksadress:
Davidhallstorg 9
Malmö

Tel: 0700-43 16 04
info@webbdesignfabriken.se

Öppetider:
Mån-Fre kl. 10.00-17.00
Lör-Sön: Stängt

Vi är Google certifierade